Uiltje Brouwerij

Dit bier werd gemaakt op basis van data: 'De perfecte smaakcombinatie'

24 december 2021 11:34 Aangepast: 24 december 2021 14:34
Bart van Kleef, Uiltje Brouwerij

Het ultieme biertje, samengesteld op basis van data. Uiltje Brouwerij zegt het gemaakt te hebben. Ze hebben samen met databedrijf Data Science Lab zo veel mogelijk positieve recensies van verschillende New England IPA's vergeleken. Deze data gebruikte de brouwerij voor hun 'perfecte biertje'. Is dit de toekomst van onze voedselproductie?

Het biertje van Uiltje Brouwerij is een New England IPA met hoge vergisting en twee soorten hop. Je proeft er hints van kokos en mandarijn in. Ook is hij een beetje bloemig en heeft hij een hout- en karamelsmaak. Met wat bubblegum aan het eind.

Complex biertje

Volgens de brouwerij is dit de perfecte smaakcombinatie. "We hebben de data verzameld en gekeken naar wat mensen het beste vonden aan de New England IPA's die zij dronken", vertelt Bart van Kleef namens de brouwerij aan EditieNL. Die data werd verwerkt in het bier. "Dat noemen we 'data driven'."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kabinet wil biertje bij de kapper: zo wordt de kassabon stukken langer

Het 'data driven' biertje van Uiltje Brouwerij Het 'data driven' biertje van Uiltje Brouwerij

Na het verzamelen van data begon het brouwproces. "Dan kom je tot een heel complex biertje. Wij vinden hem helemaal geslaagd. Dit is oprecht het beste bier dat we hebben uitgebracht dit jaar."

Het bier is nog geen week oud, maar de brouwerij krijgt nu al veel positieve reacties. "De cijfers zien er goed uit. We zien bijvoorbeeld op Untapped, een social mediaplatform voor bierliefhebbers, dat het bier een 4,2 uit 5 krijgt. Dat is heel leuk." 

Data driven voedsel

Als je brede gegevens hebt kun je hetzelfde principe ook op ander voedsel en drinken toepassen, denkt Van Kleef. "Voor bier of frisdranken bijvoorbeeld."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Goed nieuws voor kleine bierbrouwerijen: Kamer zet streep door hogere accijns

Is 'data driven' voedsel de toekomst? Guido Camps, onderzoeker voeding en Artificial Intelligence aan de WUR twijfelt erover. "Het klinkt als een geniale marketingstunt, zegt hij tegen EditieNL.

Kwestie van smaak

Volgens Camps gebeurt er momenteel al veel met data. "Op het gebied van koopgedrag en keuzes, maar een van de dingen waar data het minst geschikt voor is, zijn subjectieve dingen zoals smaak." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gekke combinatie of smaakverrijking? Haagse brouwerij maakt kreeftenbier

Dat is dan ook iets wat niet met data of een algoritme te voorspellen is. "Kijk maar naar je Spotify. Daar heb je van die lijstjes die op basis van je smaak gemaakt worden. Bij het luisteren denk je vaak: wat een rotnummers zitten ertussen."

Keuzes maken

Waar data veel belangrijker is, is het voorkomen van reststromen. "Voorkomen dat we te veel kopen en maken. Daar wordt het ook echt goed voor gebruikt."

Volgens Camps blijft de voedselmarkt altijd gebaseerd op een combinatie van factoren. "Data gaat wel steeds belangrijker worden, bijvoorbeeld voor het bepalen van mogelijkheden en het maken van keuzes voor ons." Maar wat het lekkerste of het mooiste is, kan data volgens Camps nooit voor ons oplossen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore