Ga naar de inhoud
Kabinet Rutte IV

Het motto van het nieuwe regeerakkoord: wat zegt het?

Communicatie-expert Lars Duursma Beeld © EditieNL

Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst. Dit is het motto van het nieuwe kabinet: Rutte IV. VVD, D66, CDA en Christenunie presenteerden gisteren het nieuwe regeerakkoord, met dit motto dus als aanduiding. Ook de voorgaande regeerakkoorden kregen een motto, maar wat zegt dat nou eigenlijk over een nieuw akkoord?

Het motto van het vorige regeerakkoord – van kabinet Rutte III – luidde: 'Vertrouwen in de toekomst'. Bij het kabinet daarvoor was het 'Bruggen slaan'. En nu dus 'Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst'. Taalexpert Wouter van Wingerden vindt het wat lang en dubbelop. "Vooral het stukje over vooruitkijken."

Fouten achter zich laten

"Dat is iets wat heel nadrukkelijk is gedaan, omdat het dan meer 'af' voelt. Want als het los is, dan mis je iets", vervolgt Van Wingerden bij EditieNL. "Alleen 'vooruitkijken' is wat kaal. Daarom hebben ze het gecombineerd met 'de toekomst'."

Jullie
Lees ook:
Jullie vragen over het regeerakkoord: krijg ik een huis? Hoe zit het met 't leenstelsel?

De taalexpert begrijpt uit het motto ook dat dit kabinet fouten achter zich wil laten. "Er zijn heel veel dingen fundamenteel misgegaan met allerlei parlementaire onderzoeken, maar in dit motto benadrukken ze om vooruit te kijken en dus alles achter te laten", zegt hij. "Dat is verhullend. Ze willen in het nieuwe beleid dus niet per se herstellen wat er fout is gegaan, als je naar het motto kijkt."

'Motto moet altijd'

Waarom is zo'n motto er eigenlijk? "Er moet altijd een motto op", zegt Lars Duursma, communicatie-expert op het gebied van politiek. "Dit is tijdens het formeren zelf bedacht door de partijen." Zo slaat in dit geval 'omzien naar elkaar' op het CDA en de ChristenUnie, 'vooruitkijken' op D66 en 'toekomst' op de VVD.

Rutte
Lees ook:
Rutte en oppositie botsen in debat regeerakkoord over besparingen zorg

Uiteindelijk zegt zo'n motto helemaal niets, vindt Duursma. "Het is een onderdeel dat op de informatie wordt geplakt, en het wordt gebruikt om vertrouwen te winnen." Bovendien lijken motto's regelmatig op elkaar. "Er heeft al een paar keer 'vertrouwen' in gezeten, en 'toekomst' is ook al een paar keer gebruikt."