Denk je aan de vrachtwagenchauffeur, dan denk je misschien toch snel aan een man die lang van huis is en een broodje bal langs de weg eet. Dat is geen goed imago en daar heeft de branche last van, zegt de transport- en logistieksector, want er is een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
De hoeveelheid openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeur is in het afgelopen jaar enorm toegenomen. Volgens Randstad stonden er rond deze tijd vorig jaar 9600 vacatures open. Momenteel zijn dat er 17.700. En de vraag groeit nog steeds.
Verouderd beeld
Volgens de transportsector is het beeld van de vrachtwagenchauffeur verouderd en daar moet snel aan gesleuteld worden. "Het verouderde imago is heel simpel. Ik noem dat altijd iemand die met Zweedse klompen aan en met een pakje shag in de kontzak in de vrachtwagen leeft terwijl hij naar Henk Wijngaard luistert", vertelt Willem Dijkhuizen, bestuurder bij FNV Transport & Logistiek Nederland.
Maar die chauffeur die de hele week van huis is, die bestaat bijna niet meer volgens Dijkhuizen. "Want dat internationale transport zijn we volledig kwijtgeraakt. Dertig jaar terug was zo'n 35 procent internationaal chauffeur, tegenwoordig is zo'n 85 tot 90 procent nationaal chauffeur en daarbij ziet het beroep er wel echt anders uit."
Zo houden chauffeurs zich nu bijvoorbeeld bezig met pakketten bezorgen en winkeldistributie. "Dat is een heel ander chauffeursleven, waarbij je wel op tijd aan het avondeten kan zitten." Het gaat dan ook om het imago van de nationale chauffeur dat opgepoetst moet worden. "De wereld is veranderd, en het beroep ook."
Misvattingen
Het geven van een actueler beeld van het beroep zou kunnen helpen om de tekorten in de branche terug te dringen. Want bij de jongere generatie chauffeurs is het stereotype beeld allang niet meer te zien.
Hoe kan het nieuwe imago aan de man worden gebracht? Volgens reclamebureau Buro19 moet de branche zich veel meer profileren. "Vrachtwagenchauffeur is echt een vak apart. Ze maken avonturen mee onderweg en dat moet veel meer in beeld gebracht worden", vertelt Remco Linnekamp namens het reclamebureau.
Volgens Linnekamp hebben wij het beeld van een vrachtwagenchauffeur die in zijn cabine leeft en neerkijkt op jouw autootje op de weg. "Maar je moet juist laten zien wat er in die cabine gebeurt en wat er gebeurt in een dag van de chauffeur. Sommige vrachtauto's zijn ook erg modern van binnen. Dat lijkt net een cockpit en dat is iets wat we zelden zien."
Daarom adviseert Linnekamp de sector om een dag in het leven van een vrachtwagenchauffeur in beeld te brengen. "Natuurlijk moet je het wel leuk vinden om langs de weg te zitten en misschien een beetje een eenling te zijn. Maar dat oude imago, daarvan moeten ze laten zien dat dat echt niet meer klopt."