Niet na 17.00 uur sporten

Dit is waarom je negatieve gevoelens krijgt als je niet sport

06 december 2021 12:32 Aangepast: 06 december 2021 12:38
Spelers van voetbalvereniging TEC Tiel Beeld © EditieNL

Het is even omschakelen voor wie normaal gesproken altijd 's avonds sport. Door de coronamaatregelen kun je na 17.00 uur niet meer naar de sportschool en zijn alle andere sporttrainingen ook afgelast. Overdag of vroeg in de ochtend sporten is de enige manier om toch in beweging te blijven. Want helemaal niet sporten is niet alleen slecht voor je lichaam, maar ook voor je brein. "Negatieve gedachten kunnen een grotere rol spelen als je niet sport."

Dat blijkt bij een aantal spelers van voetbalvereniging TEC Tiel. De jongens hebben sinds 28 november – de dag waarop de nieuwe maatregelen ingingen – niet meer getraind. "Fysiek hebben ze er last van, maar mentaal het meest. De uitlaatklep is weg", zegt Johan Verweij, voorzitter van de vereniging. 

Hart- en vaatziektes

Ook voor het herstel van blessures is het niet kunnen sporten een kwalijke zaak. "Sommigen zitten in een herstelproces. Zij hebben juist van de fysiotherapeut meegekregen dat ze fit moeten worden", zegt Verweij. "Normaal gesproken is er een hersteltrainer bij ons, maar dat kan nu niet. Dus het herstelproces is om zeep geholpen." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lockdown vergt creativiteit: 'Verschuif sporten en stamppot eten naar de middag'

Als je langere tijd niet sport heeft dat allerlei gevolgen, legt neuropsycholoog Erik Scherder uit. Zo wordt de kans op hart- en vaatziektes en diabetes groter. "Verder zie je dat de doorbloeding veel lager is als je niet beweegt en sport." Dat heeft te maken met signaaloverdracht in de hersenen. "Bij een hogere doorbloeding werken je hersenen beter met elkaar samen. Hoe scherper je conditie, hoe beter dat gaat."

Negatieve gevoelens 

Ook kan niet sporten een negatieve weerslag hebben op je mentale gesteldheid. "Negatieve gedachten kunnen een grotere rol spelen als je niet sport", vertelt Scherder. "Want als je veel sport, activeer je normaal gesproken netwerken en krijg je meer controle over negatieve gevoelens."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Drie weken niet sporten: wat doet dat met je?

Verder heeft niet sporten invloed op je aandacht en concentratie. "Dat wordt minder als je niet sport. Je bent dus minder productief", vertelt de neuropsycholoog. Maar hoe verbeter je dat dan als je 's avonds niet kunt sporten en overdag werkt? Door tussen je werkzaamheden door veel te bewegen. "Door veel te bewegen tussendoor zorg je ervoor dat je meer aandacht hebt voor je werk." 

Andere effecten

Al na een week kan niet sporten invloed hebben op je brein. Denk naast een grotere rol van negatieve gevoelens en slechtere concentratie ook aan minder goed slapen en het achteruitgaan van het geheugen. Dit laatste heeft te maken met het feit dat er minder bloed naar de hersenen stroomt, waardoor hersendelen minder goed met elkaar samenwerken. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore