KLM

Vliegtuig verliest onderdeel: met hoeveel schade kun je doorvliegen?

30 november 2021 13:49 Aangepast: 30 november 2021 14:02
Een Boeing van KLM, niet dezelfde als uit het verhaal Beeld © iStock

Het is een fijn idee dat alle onderdelen van een vliegtuig goed vastzitten. Toch kan een vliegtuig vaak nog prima functioneren met een onderdeel minder, blijkt wel uit een incident met een toestel van KLM vorige week. Vlak na het opstijgen in Johannesburg ging het mis en verloor het toestel een luik van het landingsgestel. De piloten besloten na overleg door te vliegen. Met hoeveel schade kan dat?

Zo'n luik van het landingsgestel klapt open en dicht als de wielen in en uit gaan. Het onderdeel werd op de landingsbaan gevonden. De piloten van de Boeing 777 hadden niet meteen door dat ze het verloren waren en hoorden het pas toen ze al in de lucht waren. "Ze hebben besloten door te vliegen. KLM zegt dat de veiligheid niet in het geding is geweest", vertelt luchtvaartverslaggever Doron Sajet van NH Nieuws.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Varkens moeten vogels Schiphol wegjagen: 'Gevaar voor vliegtuigen'

Luchtvaartverslaggever Doron Sajet Luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De vlucht van elf uur verliep verder zonder problemen. Voor de zekerheid stond de brandweer klaar op Schiphol, maar het vliegtuig wist veilig te landen. "Als een vliegtuig aankomt met schade, zetten ze de hulpdiensten voor de zekerheid in", zegt Sajet. "Toen het toestel landde, zagen ze dat het goed was. Nu staat-ie in een hangar."

Vaker onderdelen los

Het gaat volgens de luchtvaartverslaggever om een vrij nieuw toestel. "Het moet nog blijken hoe dit kan gebeuren." Het is niet voor het eerst dat een KLM-toestel een onderdeel verliest. In 2019 raakte een soortgelijk toestel een vleugelklep kwijt in Zimbabwe. En in 2017 raakte een vliegtuig tijdens het opstijgen een rompdeel kwijt in Japan, dat twee kilometer lager op een rijdende auto terecht kwam. "Het onderzoek naar het verloren stuk in Japan heeft twee jaar geduurd", zegt Sajet. "Toen bleken er verkeerde bouten te zijn gebruikt."

Dylan Barg in een simulator Dylan Barg in een simulator

Keuze om terug te gaan

Doorvliegen met een kapot vliegtuig, dat klinkt misschien eng. Het hangt er volgens piloot in opleiding Dylan Barg vanaf hoe groot de schade is. Met beperkte schade is er niets aan de hand. "Bij een kapotte ruitenwisser kun je doorvliegen, maar bij een kapotte motor moet je terug", zegt hij. "Die keuze maak je als vlieger. Het zit voor een groot deel in je theorie. Elke maatschappij heeft eigen regels, maar de veiligheidsgradaties zijn hetzelfde."

Het verliezen van een luik van een landingsgestel is in de ogen van Barg inderdaad geen reden om om te keren. "Het heeft niets te maken met stuurorganen en motoren", legt hij uit. "Het is niet gevaarlijk, je hebt het niet nodig om in de lucht te blijven zoals een omhulsel van de motor."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore