Pepijn (15) startte eigen kledingmerk: 'Als ik het leven iets kan geven, is het kleur'

Na een zwarte bladzijde uit zijn leven wilde de 15-jarige Pepijn van Rooij uit Breda niks liever dan het roer omgooien. Na een pijnlijk verlies en een kankerdiagnose wilde hij kleur terug in het leven brengen. Met die missie startte de tiener een eigen kledingmerk: Colourful life by Pep.
2020 was een zwaar jaar voor Pepijn. "Aan het begin van de pandemie verloor ik mijn opa en oma, allebei aan corona", vertelt hij aan EditieNL. Niet veel later kreeg hij last van zijn elleboog. "Na onderzoek bleek het een zeldzame vorm van kanker te zijn."

Homostel lanceert kledinglijn om ivf-traject te bekostigen
Inmiddels is Pepijn genezen en heeft hij de donkere tijden grotendeels achter zich kunnen laten. Nu wil hij het liefst kleur terugbrengen in het leven. "Ik ben altijd al geïnspireerd geweest door kleding. Dus dacht ik: ik ga het zelf maken."
Klavertje vier
Pepijn begon zijn lijn met truien en polo's. Op de kleding van het merk staat een klavertje vier afgebeeld, die dient als representatie van het geluk dat Pepijn wil verspreiden. "De kleding vond ik er mooi uitzien met het logo en dus wilde ik uitbreiden. Daarom heb ik een website laten bouwen."

Wel kanker, geen behandeling: 'Want de bron is onbekend'
Bij iedere bestelling ontvangt de klant een kaartje met de volgende boodschap: "Als ik het leven iets kan geven, is het kleur. Trek daarom aan wat je mooi vindt en maak herinneringen." En de boodschap slaat aan. "Ik krijg veel positieve reacties van klanten. Niet alleen over de kwaliteit van de kleding en de website, maar dat de boodschap echt iets doet met mensen. Dat vind ik heel mooi om te horen."

Uitbreiden
Voorheen verkocht Pepijn zijn kleding alleen aan vrienden en kennissen. Inmiddels verkoopt hij zo'n drie à vier items op een dag. En hij is niet van plan om het daarbij te houden. "Ik wil het merk steeds groter maken. Het komt nu net op gang." Dagelijks besteed hij twee uur van zijn tijd aan zijn bedrijfje. "Ik doe het nu allemaal alleen, maar als ik nog groter word zal ik meer mankracht nodig hebben."

Britse studie: vaccin vermindert baarmoederhalskanker met 90 procent
Uitbreiden is dan ook het belangrijkste doel van Pepijn. Hij zit dan ook niet stil en is dagelijks druk bezig om die droom te verwezenlijken. "Ik ben bekende Nederlanders aan het informeren van het merk, zodat ze hopelijk iets zullen dragen van mij." En hij doet het niet alleen voor zichzelf. "Een deel van de opbrengt gaat naar het Prinses Máxima Centrum, waar ik ben behandeld."