YouTube

Geen dislikes, geen pesterijen? 'Een comment plaatsen kost meer moeite'

20 november 2021 11:50 Aangepast: 20 november 2021 12:23
Influencer Dee van der Zeeuw

YouTube laat straks niet meer zien hoeveel dislikes een video heeft gekregen. Dat doet het platform om pesterijen tegen te gaan, want sommige video's worden massaal gedisliked. Zo'n duimpje omlaag kan pijnlijk zijn, maar ook comments met kritiek kunnen heel kwetsend zijn. Heeft deze maatregel wel effect?

Op YouTube komt het regelmatig voor dat video's massaal gedisliked worden. Jarenlang was de videoclip van 'Baby' van Justin Bieber de video met de meeste duimpjes omlaag op het platform. En ook YouTubers die een muzikale carrière ambieerden, kregen het zwaar te verduren. Zoals de Amerikaan Jake Paul en Duitse mode-YouTuber Bibi H.

Comments

Dat de duimpjes omlaag verdwijnen is volgens influencer Dee van der Zeeuw dan ook een stap in de goede richting. "Ik vind eigenlijk dat ze er vrij laat mee komen. Op andere platforms kan je helemaal geen dislikes geven, alleen bij YouTube", vertelt ze aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

YouTube gaat aantal duimpjes omlaag verbergen

Doordat comments plaatsen nog wel kan, blijft de optie om je mening te geven bestaan. "Maar het verschil tussen een comment en een duimpje omlaag is dat een duimpje omlaag heel anoniem is. Als je een dislike geeft dan hoef je ook niks te onderbouwen. Als je een comment wil plaatsen moet je daar toch iets meer moeite voor doen."

Algoritme

Zelf kijkt Dee niet naar hoeveel dislikes ze ontvangt. "Ik vind het veel belangrijker hoeveel views een video heeft. Ik denk ook: als je het niet leuk vindt, kijk het dan niet." Maar adverteerders kunnen wel naar de hoeveelheid duimpjes omlaag kijken. "Zo is een video die veel duimpjes omlaag heeft gekregen minder aantrekkelijk om bij te adverteren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

YouTube stopt helemaal met eindejaarsfilmpjes Rewind

Dee vindt dat andere platforms het beter aanpakken op het gebied van algoritmes. "Op Instagram is het publiek bijvoorbeeld veel meer toegespitst. Je krijgt alleen dingen te zien die je zelf hebt geliked of waar je in ieder geval een link mee hebt. Bij YouTube en TikTok is dat veel minder zo en dan krijg je dus ook meer negatieve reacties."

Kritiek

Psycholoog en coach Marjolein Wolberink-de Bruijn ziet dat het er op sociale media af en toe wel heel hard aan toegaat. Dit merkt ze bijvoorbeeld bij wat er gezegd wordt over het ongeluk dat recent plaatsvond waarbij jonge jongens op een ambulance waren gebotst. "Mensen gaan dan helemaal los over dat ze niet in die auto mogen rijden", vertelt ze aan EditieNL. "Ouders snappen zelf ook wel dat hun kinderen iets verkeerd hebben gedaan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Drie tieners overleden na botsing tussen auto en ambulance in Helmond

Ook bij andere onderwerpen ziet ze dat mensen hard uit de hoek kunnen komen. Hier moet volgens haar verandering in komen. "Zo kan je de boodschap over corona ook anders brengen: ik zie het anders dan jij. Dan krijgen ze de boodschap ook veel beter mee dan wanneer je er heel hard tegenin gaat."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore