Ga naar de inhoud
Schade

Klachten over parkeergarage Tweede Kamer: 'Gebouwd voor veel kleinere auto's'

Mariëlle Hurkmans Beeld © EditieNL

De parkeergarage onder de tijdelijke Tweede Kamer in Den Haag zorgt voor wat opschudding. Het gebouw dateert uit de jaren tachtig en daardoor is het allemaal wat krapper. Dat maakt het parkeren niet bepaald makkelijk, met klagende automobilisten en schade tot gevolg. Het is lang niet de enige 'horrorgarage' in ons land.

Dat de garage dateert uit de jaren tachtig betekent dat die is gebouwd voor fors kleinere auto's. Een goed voorbeeld is de Volkswagen Golf, vertelt autojournalist Werner Budding. "Het eerste model was echt een stuk kleiner dan het laatste model." Het eerste exemplaar, de Golf 1, kwam uit in 1971 en was 3,7 meter lang en 1,6 meter breed. Inmiddels zijn we bij de Golf 8. Die heeft een lengte van 4,2 meter en een breedte van 1,6. 

Auto's zijn tegenwoordig dus een stuk groter dan vroeger. Dat komt doordat mensen meer comfort willen en het aantal veiligheidseisen is toegenomen. "Daarvoor is ruimte nodig en daardoor groeit de auto dus." 

Parkeergarages
Lees ook:
Parkeergarages duur? Nee hoor, op straat parkeren is vaak duurder

Ook fabrikanten hebben baat bij het groter maken van de auto's. "Je ziet dat ze op die manier steeds iets duurder worden", zegt de autojournalist. "Vaak zie je dat een model groter is dan zijn voorganger. Daarmee neemt de fabrikant de koper mee, die moet een steeds iets duurdere auto."

Slechtste parkeergarages van Nederland

De ANWB heeft onderzoek gedaan naar de slechtste parkeergarages van Nederland. De parkeergarage Hoogvliet Centrum in Leiden krijgt een rapportcijfer van 2,5. Markthof in Den Haag scoort nog iets slechter met een 2,4. Maar de slechtste uit de test staat volgens de ANWB in Arnhem: Parkeergarage de Rozet scoort een schamele 2,3.

Schaafplekken

Kunnen parkeergarages hun ruimte dan niet aanpassen op die grotere auto's? "Parkeergarages zitten met het probleem dat ze met zo min mogelijk plek zoveel mogelijk parkeerplaatsen willen realiseren", zegt Budding. "En dat zorgt ervoor dat iedere centimeter goed moet worden benut. Er is gewoon een tekort aan ruimte in onze steden."

Klimmuur?
Lees ook:
Klimmuur? Kunst in tijdelijke Tweede Kamer maakt tongen los

Bij Vakgarage de Dames van Hurkmans zien ze schade door parkeergarages zeker voorbijkomen, vertelt eigenaar Mariëlle Hurkmans tegen EditieNL. "Bij schade door parkeergarages gaat het vooral echt om de bumperhoeken. Dat zijn echte schaafplekken." Maar één ding valt gelukkig mee. "Het zijn vaak schaafplekken die goed te herstellen zijn."

"Kunststof kun je lassen en daardoor houdt het de stevigheid ook nog", vervolgt Hurkmans. Ook deukjes komen vaak voor. "We hebben pas nog een auto met een parkeerdeukje gerepareerd. Die kunnen we dan heel mooi uitlepelen."