Ga naar de inhoud
ELEO

Graafmachine op batterijen: 'Cruciaal in transitie naar duurzaamheid'

Bas Verkaik, ELEO

De regio Eindhoven begint de batterijen-regio van Nederland te worden. Zo gaat startup Leyden daar een 'superbatterij' ontwikkelen die veel meer energie kan opslaan. Ook opent batterijenontwikkelaar ELEO volgend jaar een grote fabriek in Helmond waar batterijen op maat worden gemaakt voor onder meer graafmachines, landbouwmachines en bezorgautootjes.

ELEO maakt de batterijen voor de grote machines zodat deze niet meer op brandstof hoeven te werken. "Dat is belangrijk, want de industrie is een enorm vervuilende markt en het wordt tijd dat dit verandert", vertelt Bas Verkaik van ELEO aan EditieNL.

Batterij op maat

In de industriële sector zijn er talloze machines in verschillende soorten en maten. Dat maakt het produceren van de batterijen een uitdaging. "Je kan niet simpelweg één batterij ontwikkelen voor al deze machines. Een te grote batterij is te duur en te groot, en een te kleine batterij presteert niet genoeg."

Daarom maakt het bedrijf batterijpakketten op maat. "Wij kopen batterijcellen in bij leveranciers. Daar maken we modules van: een platte box waarin die cellen aan elkaar worden gelijmd." Vervolgens worden de cellen aan elkaar verbonden en hebben ze - vanwege de hoge energiedichtheid - meer vermogen om langer mee te gaan.

Aardgas
Lees ook:
Aardgas in alle vormen en maten: van koeienmest tot oude croissantjes

Dat is belangrijk, want in de industrie hebben machines krachtige batterijen nodig. "Omdat er de hele dag door mee wordt gewerkt. Het uitgangspunt is dan ook dat we een pakket leveren waarmee de machine de hele dag kan werken en daarna pas moet worden opgeladen."

Kobalt

Bovendien zijn de batterijen duurzaam. "In onze batterijen worden een stuk minder vervuilende stoffen gebruikt, zoals kobalt. Ook duurt het vele jaren voordat capaciteit verloren gaat." 

'Groot
Lees ook:
'Groot tekort aan snelladers voor elektrische auto's'

Marnix Wagemaker, batterijenexpert bij TU Delft, is daar enthousiast over. "Kobalt is duur, wordt onder niet-ethische omstandigheden gewonnen en gaat gepaard met milieuverontreiniging. Ook wordt het steeds meer vervangen door andere materialen als methaan of ijzer."

Voor alles een batterij

Wagemaker denkt dat we in de toekomst op veel meer plekken - van de scheep- tot luchtvaart - batterijen gaan zien. Met de nodige ontwikkeling, denkt hij dat we in de toekomst zelfs vliegtuigen gaan hebben die gedeeltelijk op batterijen kunnen vliegen. "Al is daar wel veel vermogen voor nodig."

Inflatie
Lees ook:
Inflatie door het dak: met oma's bespaartips haal je het einde van de maand

Ook in het huishouden zullen batterijen een grote rol gaan spelen. "We gaan steeds meer met wind- en zonne-energie werken. En dus zou het ook logisch zijn als je straks een batterij in huis hebt die deze energie opslaat."