Klimaattop Glasgow

Ieder land zijn eigen klimaatmeisje: waar is de Nederlandse Greta Thunberg?

05 november 2021 17:11 Aangepast: 03 juni 2022 12:06
Greta Thunberg bij een demonstratie in Glasgow Beeld © ANP foto

Vandaag vindt er een jongerenklimaatdemonstratie plaats in Glasgow, waarbij beroemde jonge klimaatactivisten zoals Greta Thunberg uiteraard aanwezig zijn. Landen zoals Duitsland, Oeganda en India hebben inmiddels allemaal een eigen klimaatmeisje zoals Greta, maar in Nederland ontbreekt van een bekend gezicht nog elk spoor.

Behalve wereldleiders zijn er bij de COP26-klimaattop in het Schotse Glasgow veel jongerenklimaatorganisaties van de partij. En dan mogen we de klimaatmeisjes niet vergeten. Een paar voorbeelden zijn Vanessa Nakate uit Oeganda, Luisa Neubauer uit Duitsland en Disha Ravi uit India.

Stress

Een Nederlands gezicht voor de klimaatbeweging hebben we niet. "Dat is eigenlijk een bewuste keuze", legt Sytze Fortuin van klimaatbeweging Fridays for Future uit. "Naar aanleiding van toen het begon met Greta, toen werd de gehele beweging op de schouders van een paar personen geschoven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Halsema: groot aantal deelnemers klimaatmars verwacht

Dat is volgens Fortuin niet goed voor de jongeren zelf. "Omdat zij te veel verantwoordelijkheid krijgen en een enorme druk ervaren. Ik sprak met klimaatmeisjes en zij ervaren veel stress", vertelt Sytze aan EditieNL.

Imago

Ook voor de beweging als geheel is het niet goed om één persoon als gezicht te hebben. "Een beweging is veel breder. Stel, je schuift een vwo'er naar voren, dan krijgt de beweging dat imago. Terwijl er ook veel mbo'ers bij ons aangesloten zitten, en die voelen zich dan misschien minder aangetrokken tot de beweging." Voldoende representatie is dus belangrijk. "Iedereen is welkom, we moeten het samen doen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Indonesië: geen belofte op klimaattop over stoppen ontbossing in 2030

Reclamestrateeg Tim Claassen kan zich goed vinden in de keuze om niet één persoon naar voren te schuiven. "Want je moet hiervoor heel stevig in je schoenen staan en zo'n persoon kan veel over zich heen krijgen", legt hij uit aan EditieNL.

Groep gezichten

Daarentegen is het volgens hem wel slim om een groepje klimaatactivisten naar voren te schuiven als vaste gezichten. "De aantrekkingskracht van een popband is dat je een groepje jongeren bij elkaar zet waarin iedereen zich kan herkennen. Identificatie is heel belangrijk."

Reclamestrateeg Tim Claassen Reclamestrateeg Tim Claassen

"Klimaatverandering is een ontzettend groot probleem, waarbij kinderen het voortouw kunnen nemen om het juiste voorbeeld te geven in plaats van volwassenen", legt Claassen uit. Maar voor kinderen is het niet zo makkelijk om uit zichzelf die stap te zetten, vooral op jonge leeftijd.

Representatie

Het kan zeker helpen als de kinderen zich kunnen identificeren met andere jongeren van de beweging. Maar waar moeten zij dan aan voldoen? "Het moeten jongeren zijn van verschillende leeftijden. Als je een kind van tien neerzet, dan spreekt dat jongeren niet aan. En als je een puber neerzet, vinden kinderen dat weer spannend."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Op verstand of op gevoel? Zo speech je over lastige zaken als klimaatverandering

Daarnaast is diversiteit belangrijk. "Het zou echt een mix moeten zijn van jongens en meisjes met verschillende karakters en achtergronden. En iemand moet natuurlijk welbespraakt zijn, sympathiek overkomen en zich goed kunnen uitdrukken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore