Drie gezinsleden gewond

Brugongeluk in België: hoe veilig zijn de Nederlandse bruggen?

28 oktober 2021 16:40 Aangepast: 28 oktober 2021 16:58
Brugongeluk in Zaandam in 2018 Beeld © Inter Visual Studio

Een nachtmerriescenario in België: gisteren reed daar in Leuven een auto over een brug, toen die plots openging. Het voertuig ging mee omhoog en de hoek werd zo steil dat de auto op zijn kop op de weg belandde. Drie leden van het jonge gezin zijn door het ongeval lichtgewond geraakt. Kan zoiets ook in Nederland gebeuren?

Iemand wie ondervond hoe het ook in Nederland mis kan gaan, is Wesley Fontijn. Hij verloor in 2015 zijn moeder, Marijke, door een brugongeluk in Zaandam. De moeder van Wesley had de verkeerslichten over het hoofd gezien en dat realiseerde ze zich pas toen de slagbomen naar beneden gingen. De brug ging open en de vrouw viel vijftien meter naar beneden, waardoor ze ter plekke overleed.

Wesley Fontijn Wesley Fontijn
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zaanstad in de fout bij dodelijk brugongeluk

De gemeente Zaanstad bleek fout te zitten bij het ongeval. Het was niet de laatste keer dat er een brugongeluk gebeurde in Zaandam: in 2018 ging het weer mis, de brug ging plots open. Daarbij raakte een ouder echtpaar gewond. "Bruggen worden vaak op afstand bediend. Mensen verwachten dat er nog wel een brugwachter zit bij de brug zelf en daar wordt op geanticipeerd", zegt Wesley. "Er zou een automatische detectie moeten komen."

Slagbomen

"Een brug is gewoon een heel gevaarlijk object in de openbare ruimte", zegt ook Alex van Dalen, directeur van Beenen Industrial Automation. Wel hebben de bruggen in Nederland een aantal systemen om het oversteken van een brug zo veilig mogelijk te maken. "We hebben sowieso de slagbomen waardoor je niet door kunt rijden", zegt Van Dalen. "In Friesland worden tegenwoordig de bruggen op afstand bediend en zijn er camerasystemen om te kijken of er iemand verkeerd op staat."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brugongeluk Zaandam: ouder echtpaar zwaargewond

Echter zitten er op bruggen inderdaad geen automatische systemen die detecteren of er nog iemand op staat als de brug op het punt staat om open te gaan. "Er zijn wel systemen waarbij de brug stopt met open- of dichtgaan wanneer er iets tussen zit, scanners aan de onderkant bijvoorbeeld", zegt Van Dalen tegen EditieNL.

Matrixborden

Toch gaat het volgens de directeur nog regelmatig mis. "Op de Ketelbrug is iemand door de dichtgaande slagbomen gereden. Die schrok dat de slagbomen dichtgingen en kon toen niet meer achteruit", zegt de directeur. Daarom zijn er door Rijkswaterstaat matrixborden – elektronische verkeersborden – geplaatst op sommige bruggen. "Maar op enkele bruggen in Nederland is dat nog niet voldoende."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Weinig geleerd van brugongelukken: kan zo weer gebeuren

Voor hele gevaarlijke situaties zit er in principe een noodstopknop op de brug. "De noodknop indrukken gebeurt nog altijd handmatig", zegt Van Dalen. Alle bruggen worden elektrisch bediend. Maar het verloopt niet altijd helemaal vlekkeloos. "De brugwachter bedient soms vier bruggen tegelijk, terwijl hij er eigenlijk maar één kan bedienen. Dat is voor de veiligheid, zodat hij zijn aandacht erbij kan houden."

Opletten

Uiteindelijk is het ook een kwestie van zelf opletten. "De veiligheidsregel is dat de slagbomen altijd omlaag zijn voordat de brug open gaat. Dat is bij alle bruggen in Nederland zo", zegt Van Dalen. "Bij het grootste deel van de bruggen zijn de huidige veiligheidssystemen voldoende. Meestal is het een chauffeur die niet oplet die tegen de slagboom aan rijdt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore