Nederlands Forensisch Instituut

Data van Tesla's gebruikt bij onderzoek na ongeluk: 'Auto weet alles over je'

22 oktober 2021 13:38 Aangepast: 22 oktober 2021 15:36
Beeld ter illustratie Beeld © Getty Images

Het is het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gelukt om beveiligde rijgegevens van Tesla's uit te lezen. De data – waaraan men kan zien hoe hard je reed en waarmee het mogelijk is om je route te reconstrueren – zou kunnen helpen bij forensisch onderzoek na ongelukken. Maar is het wel wenselijk dat je auto alles over je weet?

De auto's van Tesla slaan verschillende gegevens op. Bijvoorbeeld over de werking van de autopiloot, voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen. En dat heeft zowel voordelen als nadelen.

Privacy

"Je kunt er veel mee, je kunt auto's slimmer maken", vertelt Carlo van de Weijer, directeur bij Smart Mobility TU, aan EditieNL. "Als je een keer hard moet remmen, kan dat door worden gegeven aan andere auto's. Daarmee kunnen ongelukken voorkomen worden. Dat is allemaal heel nuttig."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Tesla-auto's hebben schat aan data bij onderzoek naar ongeluk'

"Maar er zitten wel allemaal privacyzaken aan vast", legt Van de Weijer uit. "De auto weet precies wat je waar hebt gedaan, dat is niet wenselijk." Waar jouw data terechtkomt is onduidelijk. "Zulke dingen kunnen ook in verkeerde handen terecht komen. Het wordt steeds heikeler omdat auto's meer data verzamelen. In een Tesla kunnen zomaar tien camera's zitten."

Data benuttigen

En dit is zorgelijk, vindt Privacy First. "Aan de ene kant vinden we het een slechte zaak dat de overheid zaken kan uitlezen", vertelt Vincent Böhre aan EditieNL. "In een auto moet je zoveel mogelijk anoniem kunnen zijn."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tesla-bestuurder weigert boete: 'Ik stoot niks uit dus mag harder rijden'

"Voor je het weet wordt het voor allerlei andere doelen gebruikt", verklaart Böhre. "Dat vinden we een gevaarlijke ontwikkeling." Toch is de organisatie niet helemaal tegen het verzamelen en delen van de data. "Want als iemand je aanrijdt, dan moet het wel opgelost kunnen worden aan de hand van beschikbare data. En die data is nu eenmaal beschikbaar."

Onafhankelijk toetsen

Als het NFI de data wil gebruiken in het kader van een ongeluk moet er een vorm van toetsing aan vooraf gaan, vindt Privacy First. "Bijvoorbeeld dat het alleen bij zware ongelukken is. En niet bij elk wissewasje."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

File voor de snellader? Tesla belooft drie keer zoveel Superchargers

Privacy First staat over het algemeen voor anonimiteit in het openbaar, dus ook op de weg. "In het geval van opsporing of ongelukken moet het mogelijk kunnen zijn om de beschikbare data goed te kunnen gebruiken. Dat moet onafhankelijk worden getoetst. Er kan dan bijvoorbeeld een rechter aan te pas komen om daar garant voor te staan."

Transparantie

Daarnaast vinden ze ook dat Tesla transparanter moet zijn over welke data ze allemaal verzamelen van automobilisten. "En het is de vraag of het allemaal rechtvaardig is en of er toestemming voor is gegeven. Automobilisten moeten altijd zelf de regie overhouden en ze moeten zelf inzicht blijven houden in welke data worden verzameld en voor welke doelen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore