Marathon van Amsterdam

Eerst rennen, dan scannen: AMC doet onderzoek naar maximale inspanning

20 oktober 2021 10:09 Aangepast: 20 oktober 2021 11:55
Verslaggever Steef ondergaat een echo bij cardioloog Harald Jorstad Beeld © EditieNL

Minimaal twee à drie uur per week sporten is gezond. Maar hoeveel uur sport kan je lichaam maximaal aan? Om daarachter te komen doen cardiologen van het AMC Amsterdam onderzoek naar inspanning bij mensen die een marathon lopen.

Voor het onderzoek werden achttien mannen van middelbare leeftijd gevolgd in aanloop naar hun eerste marathon ooit. Die vond afgelopen zondag plaats: de Marathon van Amsterdam. Scans en fitheidschecks moeten inzicht geven in wat onze maximale inspanning is. Want als je net te veel van je lichaam vraagt, kán dat fataal zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Niemand was ooit sneller in Amsterdam: Tola wint marathon in recordtijd

De onderzoekers kozen doelbewust voor mannen van deze leeftijd, zegt Harald Jorstad, cardioloog bij het AMC. "Dit is de groep die het vaakst hartklachten heeft: mannen van middelbare leeftijd", zegt hij tegen EditieNL. 

'Behoorlijke impact'

Bas de Ruiter nam deel aan het onderzoek. "Ik wilde weer een focus, iets positiefs. Ik vond het ook fijn om een team van medische mensen om me heen te hebben. Dat is een veilige gedachte." Zijn omgeving verklaarde hem voor gek. "Ze vroegen of ik eerst niet beter een halve marathon kon doen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lopers jagen op record, titel en limieten in marathon Amsterdam

Nadat De Ruiter vorig jaar corona kreeg, wilde hij kijken wat hij aankon met betrekking tot inspanning. Uiteindelijk liep hij de marathon uit. "Het heeft wel een behoorlijke impact, dat merk je aan alles." Zo heeft De Ruiter last van zijn gewrichten en moest hij zondag wel twaalf keer naar de wc. "Je lichaam doet iets wat je normaal niet doet. Op zich was drie tot vier keer in de week trainen heel fijn: ik had een goede focus en merkte dat ik fitter werd." 

Grens verschilt

De positieve invloed van het trainen was bij meer mannen zichtbaar, zegt Jorstad. "Je zag dat het lichaam bij een aantal mensen veranderde. Ze werden fitter, hun lichamen werden peziger." Trainen helpt ook aan de binnenkant. "Het hart wordt over het algemeen wijder en de rustpols gaat omlaag. Dan heeft het hart minder slagen per minuut nodig om rond te komen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Eerst sporten, dan pas onder het mes: 'Je loopt ook niet ongetraind een marathon'

Na het lopen van de marathon werden de mannen meteen gescand. Over een maand kunnen de onderzoekers zien hoe ze herstellen. Voor nu zegt Jorstadt dat de deelnemers de marathon gemiddeld in minder dan vier uur uitliepen. "Dat is geen razendsnelle tijd, maar het is wel echt snel voor niet-professionals", vertelt hij. "Misschien is dat één van de kernboodschappen: de grens van gezond sporten is per individu verschillend."

Laten checken

Er zijn namelijk mensen die enorme aanleg hebben voor sporten, maar er zijn ook mensen die juist nadelige gevolgen ondervinden van een marathon. "Over het algemeen is het ontzettend belangrijk om naar je lichaam te luisteren", zegt Jorstad. "Als je erg kortademig bent of als er een olifant op je borst lijkt te drukken: doe die marathon niet! Laat je checken door de dokter en zorg dat je goed weet wat er in de familie zit."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore