Project10101010

Wegwerpcamera op wereldreis: Arthur liet kinderen hun leven fotograferen

18 oktober 2021 16:40
Projectleider Arthur van de Graaf Beeld © Arthur van de Graaf

Wat zijn de verschillen tussen het leven van een westers en niet-westers kind? En hebben we in Nederland echt zoveel nodig om gelukkig te zijn? Om hierachter te komen stuurde Arthur van de Graaf honderden wegwerpcamera's naar kinderen over de hele wereld. Het resultaat is 'Project10101010', een fotoserie waarvoor hij in de beleveniswereld van de kinderen is gedoken. "Niet-westerlingen zijn op een bepaalde manier veel rijker."

Jaren geleden was Arthur met zijn neefjes in Chicago. Hij gaf één van de jongens een camera. Arthur zag op de foto's de reis door de ogen van zijn neefje en vroeg zich af hoe leuk het nou echt is voor een kind om zo'n stad te bezoeken. "Op die foto's zag ik alleen maar tassen en konten", vertelt hij aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Mensenmassa's op de foto? 'Het is een mythe dat fotografie objectief is'

Weer een aantal jaar later, toen Arthur's zoon een jaar of vier was, werd hij zich bewust van zijn voorbeeldrol. "Ik vul mede het toekomstbeeld van mijn kinderen in. Het wordt ook gekleurd door alles wat we zien in de media", zegt hij. "Hoe zou die wereld er nou uitzien als ik die filters eraf haal en kinderen foto's laat maken van hun wereld? Dan kom je uit bij kinderen van tien, want die hebben nog geen filters maar wel wijsheid."

En zo ontstond Project10101010. Vier keer tien, want Arthur begon op 10 oktober 2010, liet de foto's maken door tienjarige kinderen en bekeek ze tien jaar later. 

Schiphol 

Om de camera's bij kinderen te krijgen ging Arthur veel naar Schiphol. "Ik vroeg mensen waar ze heen gingen en of ze een camera mee konden nemen om die vervolgens aan een kind van tien te geven." Arthur vroeg om het 'modale kind', eentje die niet extreem arm, maar ook niet extreem rijk opgroeit.

Een foto van Serha, uit Kenia Een foto van Serha, uit Kenia

Bij de eerste twee camera's die hij terugkreeg, was gelijk een verschil te zien. "De eerste kwam uit Kenia, waar een kind de weg naar school vastlegde. Dat kind ging lopend. De tweede camera kwam van een kind uit Australië. Dat legde ook de weg naar school vast, maar daar zag je alleen beelden vanuit de auto." 

'Verbinding mist hier'

Arthur verwachtte een contrast te zien tussen de westerse wereld waar een overvloed is, en de niet-westerse wereld waar juist bepaalde tekorten zijn. Uiteindelijk merkte Arthur op dat juist de westerlingen dingen missen. "Wij missen een verbinding met elkaar en de natuur. Die zie je in de niet-westerse wereld wel", zegt hij. "Het leven vindt daar veel buiten plaats en er is veel vrijheid. Ze zijn daar op een bepaalde manier veel rijker."

Een foto van Doha uit Gaza Een foto van Doha uit Gaza

Ook merkte Arthur bij niet-westerse kinderen een bepaalde kracht op. "Het waren over het algemeen krachtige kinderen. Je ziet ze absoluut stralen en ze zijn heel sterk." Hij wijst op een kind in Dakar. "Dat kind leefde in pure armoede, maar toch zag je hem stralen." 

Alledaagse momenten

Arthur had de foto's zo'n tien jaar geleden al binnen, maar wachtte een decennium om ze te bekijken. "Het zijn beelden van alledaagse activiteiten. Die waarderen we op het moment zelf niet of te weinig. Als je het tien jaar weglegt en vervolgens weer bekijkt, wordt het ineens wel belangrijk", legt hij uit. "Ik wilde meer waarde toekennen aan die alledaagse momenten en erbij stilstaan."

Een foto van de Nederlandse Julie Een foto van de Nederlandse Julie

Alle beelden die Arthur terugkreeg, bundelde hij in een krant. Hij koos hier bewust voor. "Dit zijn beelden die normaal gesproken niet in de krant komen, de alledaagse momenten van een kind", vertelt hij. "Andere momenten op een dag worden wel heel belangrijk gevonden. Je kunt je afvragen of de kleine dingen eigenlijk wel echt klein zijn."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore