'Zelfkastijding'

Kasseien vriend of vijand van wielrenner? 'Zelfs je kunstgebit klapt eruit'

28 september 2021 14:00 Aangepast: 28 september 2021 15:56
Sportarts Guido Vroemen

Zondag gaat de wielerklassieker Parijs-Roubaix van start. De koers is maar liefst 257,5 kilometer lang en 55 kilometer daarvan is bezaaid met zogenaamde kasseien, ofwel kinderkopjes. Het is de nachtmerrie van elke wielrenner. Maar dit is onterecht, vindt fietsmagazine Bicycling.

Bicycling geeft veel om de kinderkopjes. Eerder dit jaar startte het blad een petitie ter behoud van de kasseistroken in Zeeuws-Vlaanderen. Als kers op de taart richtte Bicycling de Kasseivrienden op. "We willen een soort ode brengen aan de kasseien", vertelt Rens Muller namens het magazine aan EditieNL.

Liefde voor kinderkopjes

Het rijden over de kinderkopjes is volgens Muller een strijd tegen de elementen. "Het regent keihard en de wielrenner moet over die klotekasseien. Het wordt vaak vergeleken met een soort zelfkastijding, ofwel jezelf pijn doen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wielrenner Van Baarle verbaast zichzelf met zilver op WK: 'Droom die uitkomt'

Donderdag zal de groep in Alkmaar bij Kasseistrook Munnikenweg een warm hart toedragen aan de kasseien. "We willen dan ook de kasseien behouden. Die zijn in Nederland gelegd ten tijde van Napoleon, maar die werden allemaal vrij snel geasfalteerd." Tegenwoordig zijn de meeste kasseipaden nog te vinden in Zeeland, Noord-Brabant en Noord-Holland.

Schokken en schudden

Maar wat doet het met je lichaam als je over de kinderkopjes fietst? "Je wordt als wielrenner helemaal door elkaar geschud en geschokt. Zelfs je kunstgebit klapt eruit", vertelt sportarts Guido Vroemen aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kasseienstrook bij EK wielrennen in Alkmaar

Deze schokjes worden opgevangen door je spieren. "Maar als je spieren het eenmaal niet meer aankunnen, gaan die schokjes door tot in je pezen, botten en gewrichten. Je hebt dan wel een dag of twee nodig om van de tocht te herstellen, waar het bij een normale koers ongeveer een dag is."

Trucjes

Het rijden over kasseien zal volgens de sportarts de wat zwaardere wielrenners makkelijker afgaan. "Je ligt toch wat beter op de weg. De kleinere wielrenners kunnen nog weleens gaan stuiteren."

Toch zijn er tegenwoordig dingen die je kunt doen om dat te compenseren. "Zoals een schokbreker, dikkere banden en een speciaal stuurlint." En daar hebben sporters van deze tijd geluk mee, vindt Vroemen. "Kan je nagaan hoe dat vroeger ging, in de tijd van Joop Zoetemelk en Jan Jansen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore