Gorillas

Aantal flitsbezorgdiensten stijgt razendsnel: 'Alles moet sneller'

17 september 2021 14:01 Aangepast: 17 september 2021 14:17
General manager Benelux Sadik Cevik van Gorillas Beeld © ANP foto

De boodschappenbezorgdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond. Aan het begin van dit jaar begon Gorillas met het aanbieden van zijn supersnelle service. Inmiddels hebben ook Flink, Getir en Zapp zich in Amsterdam aan dat rijtje toegevoegd. Allemaal beweren ze je boodschappen binnen een mum van tijd te bezorgen, ook al klinkt het te mooi om waar te zijn.

Gorillas startte in het begin van 2021 met een opvallende belofte. Ze zouden iedere bestelling binnen tien minuten bezorgen. Dit doen ze door middel van kleine magazijnen die verspreid zijn over de stad. "Ieder magazijn heeft zijn eigen bezorggebied. Die zijn zo ingericht dat iedere bestelling makkelijk binnen tien minuten te bezorgen moet zijn", vertelt general manager Sadik Cevik aan EditieNL.

Populair

Het bedrijf merkt dat het concept waarmee zij nog geen jaar geleden begonnen razend populair is. "We zijn zelf in de afgelopen negen maanden gigantisch gegroeid." Maar deze populariteit brengt ook nadelen met zich mee. Het bezorgen binnen tien minuten wordt namelijk steeds lastiger.

Online klinken inmiddels ook de nodige klachten. "Ik heb drie bestellingen geplaatst en heb in totaal bijna 3,5 uur gewacht waarvan gisteren 1,5 uur", schreef een ontevreden klant in een recensie op AppWereld. "Besteld, geld afgeschreven en niks ontvangen na een half uur", schreef een ander.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe boodschappenservice belooft bestelling binnen tien minuten te bezorgen

"Het gebeurt weleens dat we de tien minuten niet halen.", geeft Cevik toe. "We zijn constant bezig met groeien en het inzetten van bakfietsen die meer bestellingen tegelijk kunnen vervoeren, om zo ons doel te behalen."

Gat in de markt

In de korte tijd dat Gorillas bestaat, zijn ook andere bedrijven gestart met hetzelfde concept. Deze toename aan snelle bezorgdiensten is niet zomaar uit de lucht komen vallen, denkt supermarktdeskundige Kitty Koelemeijer. "We hebben ook de opkomst van de webshops gehad. Daar duurde bezorging voorheen altijd nog een dag. Alles moet sneller", vertelt ze aan EditieNL. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Luca (11) heeft zijn eigen eierbezorgdienst: 'Mijn klasgenoten zijn jaloers'

De steden zijn hier een geschikte locatie voor. "Je kunt de magazijnen zomaar ergens neerzetten."

Geen goudmijn

Hoewel het een succesvol concept is, is de supersnelle bezorging op dit moment niet rendabel. "Het lukt bedrijven in China ook niet. Het gaat nu nog om het opbouwen van de positie. Daarnaast zijn de bezorgkosten nog hoog."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kelner die tijdens lockdown geen maaltijden wilde bezorgen, kan fluiten naar loon

Alsnog groeit de markt erg hard. “Ze willen dit allemaal bijbenen,” Maar of de grote supermarkten erop inspringen is nog de vraag. "Jumbo en Albert Heijn hebben een hele andere distributiestructuur. In China gebeurt dit al wel, daar lopen de runners en de consumenten al door elkaar heen. maar Albert Heijn is daar niet op ingericht."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore