Strengere regels vanaf 2022

Dodehoekles blijft belangrijk: 'Mensen hebben geen idee hoe groot dode hoek is'

14 september 2021 15:53
Rolf Weijers, rijlesdocent op de vrachtwagen Beeld © EditieNL

Kinderen op veertig Amsterdamse basisscholen krijgen dit jaar dodehoekles. Dat blijkt goed van pas te komen, want er vinden elk jaar nog steeds dodelijke verkeersongevallen plaats. Want ondanks steeds meer moderne hulpmiddelen, blijft de dode hoek nog steeds een groot risico.

De dode hoek van een vrachtwagen is erg groot. Hij zit voor, achter en naast het voertuig. Rechts is de dode hoek zelfs nog wat groter dan links. Rolf Weijers is rijlesinstructeur op de vrachtwagen. Volgens hem is dodehoekles een goed initiatief. "Veel mensen hebben geen idee hoe groot de dode hoek is", zegt hij tegen EditieNL. "Het is goed om te beginnen met dodehoekles voor kinderen, maar eigenlijk is het voor iedereen een goed idee."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tiener maakt dode hoek zichtbaar met webcamsysteem

Bij de dodehoekles zullen kinderen vooral leren waar ze rekening mee moeten houden. Volgens Weijers zijn dat een aantal dingen: "Het belangrijkste is dat je de chauffeur moet kunnen zien in de spiegels. Als je de bestuurder ziet, ziet hij jou namelijk ook", legt hij uit. "Ook moet je weten waar je moet staan als er een vrachtwagen in de buurt is. Als je in de dode hoek zit moet je even de stoep op." 

Dodehoeksysteem 

Bert Mateboer is journalist bij Truckstar. Hij legt uit dat er strengere regels komen wat betreft de dode hoek, om zo de veiligheid te verbeteren. "Vanaf 2022 moeten nieuwe vrachtwagens zijn voorzien van een dodehoeksysteem en vanaf 2024 moeten álle vrachtwagens zo'n systeem hebben", zegt hij tegen EditieNL. "Een dodehoeksysteem kan een camerasysteem zijn. Zo ziet de chauffeur in één opslag of er iets in zijn dode hoek zit."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dimitri kwam onder vrachtwagen door dode hoek: 'Wonder dat ik nog leef'

Het is wel ongunstig dat zo'n systeem geld kost en bovendien nog niet verplicht is, vindt Mateboer. "Veel logistieke bedrijven kiezen ervoor om hier niet in te investeren", zegt hij. "Dus we zijn nog niet van de dode hoek af." 

Nadeel camera

Weijers zegt dat veel vrachtwagens op dit moment al een camera hebben aan de achterkant. Daarnaast zijn nieuwe vrachtwagens vaak voorzien van camera's als buitenspiegels. "De dode hoek wordt daardoor voor de chauffeur verkleind", zegt Weijers. Toch heeft dat ook een nadeel. "Op die manier kunnen we de chauffeur zelf niet aankijken. Er blijft dus altijd een risico." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore