Twintig nieuwe smaken

Overladen met kruidnootsmaken: 'We willen niet iedere keer nieuwe smaken'

04 september 2021 10:00
Een overvloed aan verschillende kruidnootsmaken dit jaar Beeld © EditieNL

September is pas net begonnen, maar de kruidnoten liggen alweer geruime tijd in de schappen. Tompoucekruidnoten van de HEMA, kaaskruidnoten van de Jamin en de kokosnoten van Bolletje, je kan het zo gek niet bedenken. In Den Haag opent zaterdag een nieuwe pepernotenwinkel met vijftig smaken. Maar zitten we daar eigenlijk wel op te wachten?

Naast deze winkel in Den Haag, zit ook Pepernotenfabriek Van Delft niet stil. Zij brengen het aantal smaken van vijftig naar zeventig dit jaar. "We plaatsen veel tijdelijke smaken in ons vaste assortiment, omdat het enorm aanslaat bij consumenten", vertelt directeur Oscar de Lange aan EditieNL.

Speciale kruidnoten

Dat komt volgens De Lange niet alleen door de smaak, maar ook vanwege de luxe uitstraling die speciale pepernoten hebben. "We zien dat mensen veel keuze erg fijn vinden." Smaken die eerder nog speciaal waren, zijn inmiddels zelfs mainstream geworden.

Directeur Oscar de Lange van de Van Delft Pepernotenfabriek Directeur Oscar de Lange van de Van Delft Pepernotenfabriek
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zijn kruidnoten toch pepernoten? 'Pepernoot is voor de consument logischer'

Acht jaar geleden heeft de fabriek de smaak karamel zeezout geïntroduceerd. "Dat is nu al de populairste smaak naast puur, melk en wit." Maar ook smaken als appeltaart, stroopwafel, chocomix en de truffelvariant doen het erg goed. "De snel opkomende smaken van dit jaar zijn karamel macchiato, witte chocolade, pistache en discodip."

Veel bijzondere smaken zoals: discodip, raspberry-cheescake en confetti-knetter Veel bijzondere smaken zoals: discodip, raspberry-cheescake en confetti-knetter

'Geen behoefte aan'

We kunnen nog wel even doorgaan met smaken verzinnen, want dat lijkt eindeloos. Toch hoeven we daar volgens Bob Cramwinckel, directeur van het centrum voor smaakonderzoek, niet aan te beginnen. "Het gaat erom waar een mens behoefte aan heeft. We willen af en toe wat nieuws proberen, maar we willen niet iedere keer nieuwe smaken", zegt hij tegen EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit is de duurste pepernoot ooit: 'Achtbaan van smaak'

Mensen houden van herhaling en bekende smaken, benadrukt Cramwinckel. We grijpen vaak terug naar smaken die al bestaan, ook als het gaat om de ontwikkeling van bijvoorbeeld nieuwe kruidnootsmaken. "Over het algemeen zul je zien dat het de vertrouwde smaken zijn waar je een prettig gevoel bij hebt ontwikkeld."

Smaken proeven

Bovendien zijn we helemaal niet goed in het onderscheiden van verschillende smaken. Onze smaakpapillen geven wel snel aan of we iets wel of niet lekker vinden én of ons eten bedorven is. "Smaken moeten de kans krijgen om in te dalen. Met alsmaar nieuwe smaken kunnen we er gewoon niet aan wennen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore