Grand Prix in Zandvoort

Snelle pitstop sleutel tot winst? 'Het is pure passie en adrenaline'

28 augustus 2021 11:00 Aangepast: 28 augustus 2021 11:40
Alberto Bagnati - pitstop crewmember F2 Beeld © EditieNL

Het is bijna zo ver: op 3,4 en 5 september strijden Formule 1-coureurs op het circuit van Zandvoort om de winst. En daarbij zijn niet alleen de behendigheid van de coureur en de beste auto van belang. Maar het draait ook om een snelle bandenwissel. Pitstopcrewmedewerker Alberto Bagnati werkt in het heetst van de strijd om coureurs zo snel mogelijk weer op het circuit te krijgen.

Op dit moment staat het record - waarin alle vier de banden werden gewisseld - van 1,82 seconden op naam van Max Verstappen. En die paar seconden tijdens een pitstop zijn bepalend voor de rest van de race. Alberto Bagnati (39) is Pitstopcrewmedewerker in de F2 en weet als geen ander onder welke druk je moet presteren. "Een slechte pit kan de race beslissen", zegt hij tegen EditieNL.

Lollypop

Bagnati's pitstopcrew bestaat uit het maximale aantal van zeven man, terwijl dat er in de F1 maximaal 24 mogen zijn. De uitdaging begint zodra de coureur tot stilstand komt in de pit. "Twee mensen liften de auto. Vier mensen vervangen de banden. Als zij klaar zijn gaan hun handen in de lucht en geef ik als lollypop (houdt het start- en stopbord vast, red.) het groene licht aan de coureur."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Iedere bezoeker Formule 1 in Zandvoort heeft tribunestoeltje

Dat lijkt allemaal simpel, maar dat is het niet. "Als lollypop is het ook mijn taak om andere auto's in de gaten houden, zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Het is écht teamwork. Alle onderdelen zijn belangrijk", benadrukt hij.

Mentaal en fysieke training

Als sinds zijn zestiende staat Bagnati in de pit. Daar is geen opleiding voor nodig, maar wel een hele hoop mentale en fysieke training. Een band weegt gemiddeld 25 kilo en de wheelgun – het apparaat waarmee de wielen bevestigd worden – weegt nog eens 6 à 7 kilo. "Je staat in de squatpositie, dus is het voor je armen, nek en rug erg pittig. Daar zitten duizenden uren aan pitstoptraining in."

Maar ook mentaal is het zwaar. Een slechte pitstop kan funest zijn. "Je moet het systeem onder controle hebben onder grote druk. Het is een mechanisme dat aangestuurd moet worden, terwijl je nog drie andere dingen tegelijkertijd moet doen."

Inhalen door pitstop

Een goede pitstop heeft niet alleen met snelheid te maken, maar ook met strategie: banden slijten namelijk hard op het circuit. "Als inhalen niet lukt, kun je ook eerder een bandenwissel doen dan je tegenstander. Je hebt dan nieuwe banden en kan tijdswinst boeken. Dat creëert kansen om voor iemand terecht te komen", vertelt autocoureur Tim Coronel aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verstappen klaar voor tweede deel van F1-seizoen

Van tevoren wordt altijd over een strategie nagedacht. Zo weet de coureur wanneer hij ongeveer zal pitten. Maar de concurrentie maakt vanzelfsprekend ook een plan. "Ze houden elkaar continu in de gaten. De pitstopcrew staat op het laatste moment op uit de stoel om klaar te staan, zodat andere teams er niet op in kunnen spelen."

Iedere coureur moet minimaal één keer van band wisselen tijdens de race. Daarbij geldt ook de regel dat ze na de pitstop op een andere soort band moeten rijden. "Het dilemma is dat je niet precies kan zeggen hoe lang banden het volhouden. Dat heeft met verschillende factoren te maken. In het begin van de race is je auto bijvoorbeeld zwaarder dan aan het einde van de race", zegt Coronel.

Verschillende banden

De Grand Prix duurt zo'n 70 rondes en in die rondes moet er in ieder geval één keer van bandensoort worden gewisseld. Er kan dan worden gekozen tussen drie soorten banden.

1. De zachte band. Deze is snel en houdt het zo'n 20 ronden vol.

2. De medium band. Daarmee ga je net iets langzamer, maar hou je het zo'n 35 ronden vol.

3. En de harde band. Deze gaat weer wat langzamer, maar houdt het wel het langst vol: ongeveer 50 ronden.

'Absoluut mijn droombaan'

Bagnati is met 39 jaar niet meer de jongste in de autosport. Hij wilde zijn carrière als pitstopcrewmember eerder beëindigen, maar miste het circuit. "Wanneer je er eenmaal inzit, kan je er niet wegblijven. Je reist, ontmoet mensen uit alle landen en je team wordt familie. Het is geen werk meer. Het is zwaar, maar ook pure passie en adrenaline. Dit is absoluut mijn droombaan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Onbegrip ID&T: waarom wel F1 met publiek, maar geen festivals?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore