Al 50 jaar succesvol

Halve eeuw McDonald's in Nederland: eten we over 50 jaar nog steeds Big Mac?

21 augustus 2021 10:00 Aangepast: 24 augustus 2021 11:19
Mark van der Molen proeft de 'vernieuwde' Big Mac Beeld © EditieNL

Precies vijftig jaar geleden werd in Zaandam de allereerste McDonald's vestiging van Nederland én Europa geopend. En hoewel hij onlangs nog vernieuwd is blijft de Big Mac de bekendste burger van de fastfoodketen. Is dat over vijftig jaar nog steeds zo?

Zeg je fastfood dan zeg je Big Mac. Jaarlijks gaan er wereldwijd zo'n anderhalf miljard over de toonbank, waarvan ongeveer 18 miljoen in Nederland.

De burger werd onlangs nog 'vernieuwd' wat hem misschien wel nóg populairder maakt denkt fastfoodreviewer Mark van der Molen van het YouTubekanaal De Gezouten Mening. "De Big Mac is wel echt het summum als het gaat om fastfood. Het is een herkenbare smaak. Ze hebben nu de Big Mac vernieuwd qua smaak en zeggen dat 'ie 'nog juicier' is. Dat is natuurlijk expres vaag, waardoor iedereen nu die Big Mac wil proberen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Martin gaat langs alle McDonald's-filialen: 'Soms tien op een dag'

Op een beetje meer saus na is de burger dus in al die jaren nauwelijks veranderd. En dat is juist waardoor hij goed loopt denkt Van der Molen. "Het is nostalgisch. Hele generaties zijn met die smaak opgegroeid."

Concurrenten

En daar kun je als concurrent niet zomaar tegenop. "De Burger King heeft het met de Whopper geprobeerd, maar die heeft wat meer een grillsmaak, daar moet je van houden." Momenteel probeert fastfoodketen Five Guys terrein te winnen in Nederland. "Hun hamburgers worden op een iets gezondere manier bereid maar ze zijn flink duurder. Ik denk niet dat ze de Big Mac van zijn troon kunnen stoten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

McDonald's draait alweer beter dan voor pandemie, komt met persoonlijke aanbod

Dat McDonald's al een halve eeuw succesvol is komt volgens horeca-expert Ubel Zuiderveld door wat de keten zelf – in kapitalen – THE SYSTEM noemt. "Hun bedrijfsvoering is goed en ze blijven doen waar ze goed in zijn en wijken daar niet ver van af", zegt hij tegen EditieNL. "In de kern zijn ze al die jaren niet veel veranderd en dat maakt dat de Big Mac nog steeds ontzettend populair is."

Big Mac-index

De burger is onlosmakelijk verbonden met McDonald's en fastfood. "Hij is zelfs zo bekend dat er een zogenaamde Big Mac-index bestaat. Dat is een economische graadmeter waaraan je kunt zien hoe de economie van een land is. Dat zo'n instrument naar jouw fastfoodgerecht is vernoemd zegt wel wat."

Zuiderveld denkt dan ook dat McDonald's er nog wel vijftig jaar aan vast kan plakken. "Ze zullen in de kern hetzelfde blijven doen, maar gaan zich goed focussen op toekomstige ontwikkelingen. Denk aan McDelivery en vooraf bestellen via de app. Ze zullen zich vooral focussen op digitale ontwikkeling."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore