Vanaf januari 2023

Licht Elektrische Voertuigen op fietspaden: 'Geeft onveilig gevoel'

28 juli 2021 16:21 Aangepast: 28 juli 2021 19:48
Techredacteur Bram van Dijk denkt dat LEV's de toekomst zijn Beeld © EditieNL

Het wordt naar verwachting een drukte van jewelste op de fietspaden in Nederland. Vanaf 2023 wil minister Cora van Nieuwenhuizen nieuwe Licht Elektrische Voertuigen (LEV) zoals elektrische steps en vrachtfietsen toestaan op het fietspad. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland maken zich daar zorgen om. Is dat terecht?

Welke voertuigen zich op het fietspad mogen begeven, hangt af van de snelheid en breedte. Er geldt namelijk een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur en een breedte van maximaal één meter. Als LEV's daaraan voldoen, zijn ze per januari 2023 welkom op het fietspad.

Bezwaren

Niet iedereen vindt dit de juiste plaats op de weg voor voertuigen als BSO-bussen, vrachtfietsen, elektrische steps en longboards. Jaap Kamminga van de Fietsersbond verwacht dat het fietspad hiermee écht te druk wordt. "Minister Cora van Nieuwenhuizen gooit alle voertuigen op deze manier in dezelfde categorie en ik denk dat dat onjuist is", zegt hij tegen EditieNL.

Dit is een BSO-bus, voorheen de BSO-stint. Dit is een BSO-bus, voorheen de BSO-stint.
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Blauw fietspad in Doorn: 'Maakt fietsen op e-bike veiliger'

"Bovendien creëren deze LEV's een gevoel van onveiligheid voor fietsers." Zijn bond pleit daarom om de maximumsnelheid in de gehele bebouwde kom gelijk te trekken naar dertig kilometer per uur. "Hiermee geef je LEV's de mogelijkheid om ook op de autoweg te rijden, waardoor er meer ruimte ontstaat op de fietspaden."

'LEV's zijn de toekomst'

Volgens Bram van Dijk, techredacteur bij Bright, kunnen we maar beter wennen aan de LEV's. "Deze voertuigen zijn écht de toekomst", vertelt hij aan EditieNL. En hij vindt ze bovendien veilig.

"Elektrische steppen hebben dezelfde maximum snelheid als E-bikes én ze zijn wendbaar, klein en goed te controleren. Een elektrische step of fiets maakt qua bezetting op het fietspad volgens mij niet zo veel uit. En om een BSO-bus te mogen besturen moet je tegenwoordig zelfs een workshop gedaan hebben."

Andere oplossing

Van Dijk denkt dat we de oplossing ergens anders moeten zoeken, omdat het nu al te druk is op het fietspad. "Steeds meer mensen wonen in de steden en daardoor wordt het steeds drukker. Maak ieder fietspad daarom gewoon twee keer zo breed, ten koste van de autowegen."

Als we ruimte voor de auto aan fietsers en gebruikers van LEV's geven, zullen meer mensen overstappen naar het OV in combinatie met fietsen en LEV's, legt hij uit. "Dat is beter voor het klimaat en zal dus op de langere termijn gestimuleerd worden. Daarom is het erg frappant dat deze voertuigen zo tegengewerkt worden door bepaalde partijen. Mensen willen het gewoon."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Aantal boetes voor rijden op elektrische step verdrievoudigd

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore