Slaap verstoord

Ritme omgegooid voor Olympische Spelen: 'Ik slaap tussen de wedstrijden door'

26 juli 2021 12:02
Humphry wil geen wedstrijd missen Beeld © EditieNL

De Olympische Spelen in Tokio zijn van start, en dat betekent nachtbraken voor Nederlandse sportfans. Door het tijdsverschil van zeven uur hebben zij de komende weken een hoop korte nachten voor de boeg. Hoe verstoord raakt je ritme daarvan?

Humphry van Asdonck is groot fan van de Olympische Spelen. Eerder zat hij in het publiek bij de spelen in Londen en Rio de Janeiro, en ook dit jaar zou hij erbij zijn in Tokio. "Ik had kaartjes voor Japan, maar later werd duidelijk dat er geen supporters welkom zouden zijn", vertelt hij aan EditieNL.

Schema

Daarom zit hij nu thuis voor de buis. "Ik heb vakantie genomen, want ik wil alle Nederlandse sporters zien. Ik heb een eigen overzicht gemaakt met alle precieze data en tijden van de wedstrijden. Dat programma deel ik ook op Twitter."

Omdat veel wedstrijden 's nachts zijn, heeft Humphry zijn slaapschema compleet omgegooid. "Ik heb gelukkig maar zes uur slaap nodig. Als een wedstrijd om 4.00 uur begint, ga ik gewoon om 22.00 uur naar bed."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Droom Van der Poel in duigen door blunder met plankje

Lastiger wordt het als de wedstrijd om 2.00 uur start. "Dan ga ik tussen 20.00 en 21.00 uur in bed liggen en probeer ik na de wedstrijd ook nog een paar uur te slapen."

Slapen in blokjes

Ook de momenten tussen de wedstrijden gebruikt Humphry om te slapen. "Soms is er een gat, bijvoorbeeld tussen 5.00 en 8.00 uur. Dan kan ik toch weer drie uurtjes slaap pakken. En af en toe mis ik iets, bijvoorbeeld een hockeywedstrijd tegen een minder goed land. Maar ik moet keuzes maken."

Het aanpassen van je slaapritme an sich is niet direct een probleem, vertelt somnoloog Reinier de Groot van het Nederlands Slaap Instituut. "Sommige mensen doen dat continu vanwege wisselende werktijden. Al kan niet iedereen kan dat even goed. Het is ook afhankelijk van je conditie, leeftijd en hoe goed iemand erin getraind is", zegt hij tegen EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Slaap jij slecht door de hitte? Hierdoor komt het en zo lukt het tóch

Het kan problematisch worden als mensen slapen in blokjes – ook wel gefragmenteerde slaap genoemd. " Dat is per definitie niet goed en kan leiden tot slechte slaap en vermoeidheidsklachten. Daarnaast kan het van invloed zijn op de cognitieve functies, zoals iemands en humeur en stemming. Ik denk dat Humphry de aanpassingen in zijn slaapritme hoe dan ook gaat merken."

Drinken

De Groot raadt het sportfans af om tijdens een wedstrijd een biertje open te trekken. "Het effect van alcohol versterkt het effect van slechte slaap. Sommige mensen denken dat ze lekkerder slapen met een paar glazen op, maar dat is schijn. Zelfs één glas alcohol leidt tot een afname van de diepe slaap en van de remslaap."

Ook cafeïne is geen goed idee. "Veel drinken kunnen de fans überhaupt beter laten. Daar krijg je een volle blaas van en dan word je tijdens je slaap wakker om naar het toilet te gaan." Om goed te kunnen slapen, moet je in de relax-stand staan. "Als je een zwaar gesprek voert, knallende ruzie maakt of een spannende wedstrijd kijkt, dan kom je niet meteen in slaap."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Somnoloog: 'Apparaten die je slaap meten, zijn maar beperkt betrouwbaar'

Zo'n rommelige slaap kun je beter aan als je jong bent. "Maar boven de veertig begint het wel een ding te worden. Het is niet voor niets dat mensen met een beroep met veel onregelmatige tijden, zoals piloten, eerder met pensioen gaan."

Diepe slaap en remslaap

Belangrijk is dat je voldoende diepe slaap én voldoende remslaap krijgt. "In de eerste helft van je slaap heb je meer diepe slaap en in de tweede helft komt de remslaap meer voor. Dus als je in de eerste helft van de nacht je wekker zet om een wedstrijd te kijken, dan heb je een grote kans dat je niet genoeg diepe slaap krijgt. Als je in de tweede helft van je slaap de wekker zet, dan mis je remslaap", aldus de somnoloog.

De permanente schade voor mensen die de komende tijd wat rommelig slapen door de Olympische Spelen, zal wel meevallen. "Meestal kom je wel weer snel terug in je oude ritme. Maar als je structureel slecht blijft slapen dan is dat echt een fysieke en psychische uitputting. Dat trek je gewoon niet."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore