32 procent gevaccineerd

Aantal gevaccineerde jongeren nog laag: 'Zet in op Instagram en TikTok'

20 juli 2021 17:20 Aangepast: 20 juli 2021 17:50
Deze jongen heeft zijn eerste prik binnen vóór de start van het nieuwe schooljaar Beeld © EditieNL

Zes maanden na de start van de vaccinatiecampagne zijn er zo'n negentien miljoen prikken gezet. Toch is er bij de jongeren tussen de 12 en 17 jaar nog werk aan de winkel. De middelbare scholen openen over vijf weken hun deuren en niet eens een derde heeft de eerste prik gehad. Hoe krijgen we vat op scholieren?

Over een kleine vijf weken starten de scholen weer. Volgens jeugdarts Martijn Spoelstra is het onvermijdelijk dat er lokale uitbraken zullen ontstaan op scholen. "We zijn nu eenmaal nog niet klaar met vaccineren", vertelt hij aan EditieNL. "Besmettingen hoeven niet per se gevaarlijk te zijn voor jongeren, al moeten we rekening houden met de gevaren van long covid."

Instagram, TikTok & Snapchat

Om de vaccinatiebereidheid onder deze jonge groep omhoog te krikken, moeten we volgens Spoelstra inzetten op een andere benadering. "Het zou mooi zijn als de overheid een campagne start die gericht is op jongeren, en die via Instagram, TikTok of Snapchat onder de aandacht brengt. Dat is de plek waar we ze vinden, niet achter de televisie of met hun neus in de krant."

Vaccinaties 12- t/m 17-jarigen

Jongeren tussen de 12 en 17 jaar kunnen sinds 2 juli een afspraak maken voor een coronavaccinatie. Afgelopen zondag is de laatste groep – geboren in 2009 – uitgenodigd om een afspraak in te plannen. Daarmee hebben nu alle Nederlanders vanaf 12 jaar de mogelijkheid gekregen om een vaccin te halen. Tot nu toe heeft 32 procent van de jeugd zijn of haar eerste vaccinatie gehad.

Benaderd door huisarts

Malou te Wierik, communicatie-expert bij Buro Dertig, vindt ook dat we op een andere manier te werk moeten gaan. "Je ziet vaak organisaties die verwachten dat jongeren naar hen toekomen, maar zo werkt het niet", vertelt ze aan EditieNL.

"Jongeren worden nu vaak benaderd via huisartsen of hun ouders. Maar ze gaan niet zo snel naar de huisarts voor één vraag", legt ze uit. Daarnaast zorgt communicatie via de ouders vaak voor een gekleurde mening, terwijl je de jongeren liever zelf een keuze wil laten maken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Na volledige vaccinatie 2 weken wachten op groen vinkje in CoronaCheck-app

Traditionele media

Te Wierik vindt dat de strategie van de vaccinatiecampagne te veel is gericht op de traditionele media. Dat werkt niet volgens haar. "Ze kunnen zich veel beter richten op een samenwerking met jonge artsen die online te vinden zijn." Op die manier kunnen jongeren hun zorgen uiten en vragen stellen.

Wat de Rijksoverheid vooral niet moet doen is inzetten op influencers die laten zien dat ze gevaccineerd worden, vindt Te Wierik. "Het doel is niet beïnvloeden, maar informatie overbrengen. Daarom is artsen inzetten een veel beter idee, als je het mij vraagt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De Jonge: 'Twee keuzes op termijn: of je laat je vaccineren of je wordt ziek'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore