Weinig succes

Betalen is scoren? Forse rekening voor datingappgebruikers

15 juli 2021 12:16 Aangepast: 15 juli 2021 14:32
Foto ter illustratie Beeld © ANP

Datingapps zijn niet meer weg te denken uit onze online dateomgeving. Om een leuke date aan de haak te slaan heb je steeds vaker een premiumaccount nodig. En daar betalen gebruikers een flinke rekening voor. Maar levert dat ook wat op?

De consumentenbond vergeleek verschillende datingapps en oordeelde dat ze duur zijn en maar weinig liefde opleveren. Slechts 15 procent van de gebruikers houdt er volgens de consumentenbond een relatie aan over. 41 procent van de gebruikers acht de kans om ware liefde te vinden via een app klein. Toch wordt er veel gebruik van gemaakt én wordt er flink voor betaald. 

"De app gaat namelijk in op een van onze basisbehoeften: liefde vinden", vertelt consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest aan EditieNL. Daarom zijn we bereid daar meer geld in te investeren. We betalen liever voor emotionele dan functionele aankopen.

Abonnementskosten

Lexa maandelijks €24,99 voor een premiumabonnement. Voor TinderPlus is dat een bedrag van €14,88. En Parship spant de kroon met maandelijkse kosten van €79,90, waar je ook nog minimaal 6 maanden aan vast zit.

'Fear of missing out'

"Je ziet vaak dat apps als Tinder niet laten zien hoeveel mensen je hebben geliked. Daarvoor moet je betalen en dat wekt nieuwsgierigheid", vertelt hij aan EditieNL. Bovendien maken de apps volgens hem gebruik van 'the fear of missing out'. Gebruikers willen de kans op succes zo groot mogelijk maken. "Als de app aangeeft: je mist nu een match of je kunt nu geen berichtje sturen, dan mis je mogelijkheden. Je wil betalen om dat te voorkomen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vaccinatiebewijs geen issue bij datingapps, behalve bij Inner Circle

Deze bevindingen deelt collega consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Maar er is nog iets anders wat meespeelt volgens Wessels: "Een abonnement is makkelijk afgesloten, net als voor het sporten, maar daarentegen veel lastiger om op te zeggen. Je bent bij de datingapp ingeschreven, dus het voelt alsof je aan je liefdesleven werkt."

Postcodeloterij-effect

Het lijkt bovendien meer geluk dan wijsheid. Er bestaat namelijk - hoe klein ook - een kans dat jouw nieuwe vlam ineens in je feed verschijnt. "Het is een soort Postcodeloterij-effect. Het zou kunnen dat jouw lot uit de loterij toch voorbij komt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Daten vanuit het autoraam: 'Hallo, ben ik je type?'

En dat is misleidend volgens de consumentenpsycholoog. Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt namelijk dat maar vijftien procent van de mensen een relatie aan een datingapp overhoudt. "Maar de apps stralen een ander beeld uit. Daar lijkt het alsof je binnen een paar dagen of weken al succes hebt."

Real life daten

Hebben we dan niet meer kans van slagen als we 'real life' gaan daten? Relatietherapeut Jean-Pierre van de Ven denkt van wel. "Je kunt het veel beter in je buurt zoeken en je netwerk hiervoor aanspreken, via vrienden of het werk", vertelt hij aan EditieNL.

Hij komt in zijn praktijk veel mensen tegen waarbij het juist niet lukt via een datingapp. "Het is echt geen succesformule als je het mij vraagt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore