GO Sharing

Foutparkeerders deelscooters worden aangepakt: 'Goed gedrag belonen'

10 juli 2021 12:00 Aangepast: 10 juli 2021 12:20
Personen die de scooter goed parkeren worden beloond Beeld © EditieNL

In steeds meer dorpen en steden komen ze binnen gereden: elektrische deelscooters. En daarmee vaak ook de overlast van foutgeparkeerde scooters. In Assen heeft het bedrijf met de gemeente afspraken gemaakt om de grote overlast tegen te gaan. Gebruikers van de groene scooters van de aanbieder GO Sharing worden daar eerder gewaarschuwd en beboet voor fout parkeren. Werkt dat wel?

Het bedrijf maakt gebruik van verschillende manieren om de foutparkeerders aan te spreken. Nadat de gebruikers klaar zijn met hun ritje, moeten zij een foto maken van de geparkeerde scooter. "Onze klantenservice kijkt en beoordeelt steekproefsgewijs deze foto's. We motiveren goed gedrag. Als iemand goed heeft geparkeerd, geven we gratis minuten weg", vertelt Chris Peters namens GO Sharing aan EditieNL.

Aanpakken

Als de klantenservice de scooter niet goed geparkeerd vindt, krijgt de gebruiker een waarschuwing via de app. "Daarna kunnen we doorgaan met het uitdelen van boetes of in het uiterste geval verwijdering van het platform."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geklaag over groene deelscooters: GO Sharing, GO overlast?

Sinds kort maakt het bedrijf ook gebruik van parkeercoaches in Scheveningen. "Zij staan daar om mensen te wijzen op parkeerplekken en aan te spreken als er asociaal wordt geparkeerd. Dat zijn de mensen die actief helpen bij het opvoeden van onze gebruikers", legt hij uit.

Gedrag belonen

Het is een goede gedachte van GO Sharing, vindt gedragsexpert Hanneke de Bruin. De doelgroep van de scooters is met name jongeren. Zij zijn beïnvloedbaar met beloningen of een straf, volgens De Bruin. "Maar communicatie en timing zijn belangrijk. Mensen moeten doorhebben dat ze fout zijn of juist iets goed doen. Goed gedrag belonen werkt, beter dan straffen. Dat is de gouden regel", vertelt ze aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Strijd tussen elektrische deelscooters: welke is de beste?

Kunnen we dan niet gewoon boetes uitdelen? Dat hangt volgens De Bruin af van de doelgroep. "De vraag is dan: hoe groot is de pakkans, de hoogte van de boete en hoe effectief is de handhaving? Jongeren zoeken toch de grenzen op."

We zouden elkaar juist moeten helpen om het goed te doen. "Je moet er niet alleen wat van zeggen, maar biedt ook alternatief aan. Dus: 'Als je de scooter daar neerzet, dan help je de weg vrij te houden', in plaats van 'Je staat zo enorm in de weg!'"

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore