Addertje onder het gras

Bestelling blijkt miniatuurversie: zo voorkom je een online miskoop

24 juni 2021 11:24 Aangepast: 24 juni 2021 11:37
De miskoop van Bianca: de grote kerstboom bleek een miniboompje Beeld © EditieNL

Iets kan er op een webshop geweldig uitzien, maar eenmaal thuis behoorlijk tegenvallen. Zo bestelde een Britse vrouw autovloermatten voor haar man, maar voelde zich flink opgelicht toen ze piepkleine replica's in de brievenbus vond. En het gaat online wel vaker fout. Gelukkig zijn veel miskopen te voorkomen.

De piepkleine automatten De piepkleine automatten

Veel mensen hebben het al eens meegemaakt, bleek uit een oproep van EditieNL. Vooral met de maten van bestelde producten gaat het nogal eens fout: van vloerkleden die zo in een poppenhuisje passen in plaats van in de woonkamer tot een koffiezetapparaatje waar nog geen half kopje uit te halen is.

Het overkwam ook Bianca Harmsen. Ze dacht een elektrisch uitvouwbare kerstboom van 1.65 meter hoog in huis te halen, maar kwam bedrogen uit. "Achteraf denk je: het was te mooi om waar te zijn. En inderdaad, dat bleek het ook", vertelt ze aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lockdown deels voorbij: consumptie schiet met 9 procent omhoog

Ze zag de kerstboom bij een advertentie op Facebook. "De webshop zag er heel professioneel uit." Maar toen het ding in januari – ook nog eens veel te laat – eindelijk binnenkwam, was de kerstboom allesbehalve 1.65 meter. "Het was een miniboompje, en een klein plastic zakje met wat kleine kerstballetjes."

Bianca dacht dat ze een kerstboom van 1.65 meter had gekocht Bianca dacht dat ze een kerstboom van 1.65 meter had gekocht

'Hoe durven ze'

Bianca kon er wel om lachen. "Maar ik dacht ook: hoe durven ze eigenlijk?" Ze zocht contact met de klantenservice van de webshop, maar kreeg te horen dat wat ze had ontvangen ook echt was wat ze had besteld. "Verder kreeg ik er weinig contact mee. Ik had ook niet met een creditcard betaald, dus kan het niet terugvorderen. Gelukkig was het geen hoog bedrag." Om nog zo'n tegenvaller te voorkomen checkt Bianca tegenwoordig elke webshop waar ze iets bestelt door de reviews goed te lezen.

Volgens Joyce Donat is dat inderdaad een goede zet. "Maar kijk niet naar de reviews op de website zelf. Die zijn meestal onbetrouwbaar. Kijk op Google", zegt ze tegen EditieNL.

Addertje onder het gras

Er zijn nog meer dingen waar je op kunt letten om online miskopen te voorkomen. "Je kunt het al afleiden uit de prijs. Is die realistisch?" zegt Donat. "Als je te weinig betaalt, krijg je ook weinig. Spullen zijn vaak goedkoper bij Aziatische webshops dan bij Europese, maar als het echt véél goedkoper is dan zit er meestal een addertje onder het gras."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meer versoepelingen, minder nieuwe webshops

Ook moet je goed naar de webwinkel kijken. "De site kan er professioneel uitzien, maar hebben ze ook een klantenservice en een retouradres? Het liefst in Nederland, want soms heb je een webshop met een Nederlands klinkende naam, maar blijkt het een dropshipper te zijn die rechtstreeks spullen uit China haalt."

Retourbeleid

"Check het retourbeleid van de webshop. Je hebt het recht om binnen veertien dagen een retour te sturen. Webshops die zich expliciet op de Nederlandse markt richten, moeten zich daaraan houden", legt Donat uit. Dat geldt dus ook voor Aziatische webshops. "Maar het is makkelijker om te communiceren met een Europese webwinkel en ze te wijzen op de Europese regels dan met een webwinkel uit China of waar dan ook."

Daarnaast zijn er malafide webwinkels die zich niet aan de regels houden en na een tijdje offline gaan. "Dan kun je helemaal niets retourneren. Daarom is het dus belangrijk om de webshop eerst goed te bekijken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore