Nieuwe alcoholwet

Verbod op stunten met alcoholprijzen: 'Als er korting is, drink je meer'

19 juni 2021 10:00 Aangepast: 19 juni 2021 11:53
Beeld ter illustratie Beeld © ANP

Twee kratjes bier voor de prijs van één of 50 procent korting op een fles wijn. Vanaf 1 juli komt er een einde aan dit soort acties. Dan treedt de nieuwe alcoholwet in werking. Hierin staat dat supermarkten, slijterijen en webshops geen korting hoger dan 25 procent op hun alcohol mogen geven.

Onderzoeksbureau Panteia heeft in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid onderzoek gedaan naar de invloed van kortingen op alcohol op de verkopers en kopers. Daaruit bleek dat alle supermarkten en webshops gebruik maken van prijsacties. "We zien verschillende kortingspercentages", vertelt onderzoeker Henri Faun aan EditieNL. "Supermarkten bieden over het algemeen de grootste kortingen."

Invloed op consumptie

De onderzoekers zagen dat korting op alcohol een grote invloed heeft op de verkoop. Dertig procent van de deelnemers zei dat hij of zij zonder de korting minder alcohol in huis zou halen en dus minder zou drinken. "Alcohol is zo'n product waarbij je, als je ziet dat het één plus één gratis is, vaak geneigd bent het toch te kopen. Het logische gevolg daarvan is dat je meer alcohol in huis hebt en dus vanzelf ook meer gaat drinken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kratje bier voor de helft van de prijs? Op 1 juli is dat voorbij

Gemiddeld zweven de kortingen op alcohol tussen de 14 en 21 procent. "Heel soms is er korting die over de 25 procent heen gaat." Als de korting zo hoog is, is dat meteen te merken aan de verkoop. "Bij korting op bier stijgt de verkoop gemiddeld 33 procent, bij wijn zelfs 50 procent."

Strategie

Voor supermarkten zetten de kortingen dus wel degelijk zoden aan de dijk. "Er zit een strategie achter. Kortingen dienen ervoor om klanten te lokken en te behouden en om aandacht te trekken", vertelt supermarktdeskundige Erik Hemmes aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Franse speler Pogba verwijdert flesje bier bij persconferentie

Voor de prijs zelf maken de kortingen volgens hem niet eens zo veel uit. "De meeste mensen zullen niet zo snel de prijs van bepaalde producten raden. Maar als ze zien staan: 25 procent korting of één plus één gratis, zullen ze zeker even omlopen naar de andere supermarkt."

Grote getallen

Vooral bij bier is het erg aantrekkelijk om korting te hanteren. "Bierverkoop maakt 3 tot 3,6 procent uit van de omzet en de marges zijn relatief laag. Maar het is wel een product waarvoor mensen naar de supermarkt komen. Je koopt het namelijk in kratten, dus in grote hoeveelheden."

En bierdrinkers zijn regelmatige drinkers, zegt Hemmes. "Daardoor zullen ze ook sneller komen bij korting. Niemand gaat voor een één plus één-korting op een pak meel omrijden, maar voor een gratis krat bier zeker wel."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waarom mag je 's avonds nog steeds geen alcohol kopen?

Bij wijn ligt dit iets anders. "Het omzetpercentage is ongeveer hetzelfde, maar vanwege het enorme aanbod dat supermarkten tegenwoordig hebben, valt de herkenbaarheid een beetje weg. Daarnaast kopen wijndrinkers vaak een of twee flessen, maar nooit enorme hoeveelheden. Het heeft dus alleen zin als mensen het in dozen inslaan."

Weinig effect

De supermarktdeskundige denkt niet dat de nieuwe wet gaat helpen om alcoholmisbruik te verkleinen. "Je kan wel stoppen met 25 procent korting op een krat Heineken, maar er is nog altijd het goedkopere huismerk, dat zonder korting al minder kost."

Ook verwacht hij dat supermarkten dingen gaan verzinnen om de regel te omzeilen. "Eén plus één mag niet, maar drie plus één mag misschien wel. Of ze komen met horecabonnen om het gemis op te vullen. En anders hanteren ze gewoon de hoogst mogelijke kortingen, in buurt van de 25 procent-grens."

Beoordeling

Na de invoering van de nieuwe alcoholwet worden de effecten van de wet onder de loep genomen door onderzoeksbureau Panteia.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore