Geen sponsor van EK

KNVB wil aangepaste Jumbo-reclame zonder Snollebollekes

10 juni 2021 16:41
KNVB is het oneens met de keuze van Jumbo voor de Snollebollekes

Je hebt 'm bijna niet kunnen missen: de reclame van Jumbo met daarin het nummer Links Rechts van de Snollebollekes komt continu voorbij. Maar niet als het aan KNVB ligt. De voetbalbond heeft de supermarktketen gevraagd de commercial te stoppen of aan te passen, omdat Jumbo geen sponsor is.

KNVB vindt dat het te veel lijkt of Jumbo officieel betrokken is bij het kampioenschap, terwijl het EK wordt gesponsord door concurrent Albert Heijn. Onder meer het nummer Links Rechts stuit de bond tegen de borst. Dit nummer is sinds 2017 het lijflied van de Oranje Leeuwinnen. Daarnaast zou de stoet in de commercial te veel lijken op de parades die de voetbalbond organiseert. Hetzelfde geldt voor de spelersbus die erin te zien is.

KNVB

"Wij hebben afspraken met onze sponsors en willen onze merken hiervoor beschermen. De inkomsten van het sponsorgeld gaan namelijk naar het Nederlands voetbal", laat persvoorlichter Jaap Paulsen weten aan EditieNL.

KNVB heeft Jumbo daarom een brief gestuurd. "Bedrijven die over het randje gaan worden vaker aangesproken. In dit geval dus Jumbo. Ze hebben op onze brief gereageerd en zijn het er niet mee eens." KNVB zet echter geen vervolgstappen. "We laten het hierbij."

Indirecte associaties

De voetbalbond heeft in dit geval ook geen poot om op te staan, zegt sportmarketeer Ruud van der Knaap van Triple Double Sportmarketing. "Het nummer van de Snollebollekes, de parade en de bus zijn indirecte associaties met het EK. Want het nummer Links Rechts bestond al vóór het EK met de Oranje Leeuwinnen, het werd daar alleen aan geleend. Het is geen eigendom van KNVB."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Oranjekoorts: deze gadgets moet je voor het EK voetbal in huis hebben

Toch begrijpt Van der Knaap de actie van KNVB wel. "Dit is hét moment om sponsors goed op de kaart te zetten, en KNVB moet de rechten op campagnes goed beschermen. KNVB laat nu zien aan hun sponsoren: we reageren pro-actief om de rechten te beschermen. In dit geval die van Albert Heijn."

Ambush marketing

Wat Jumbo doet wordt ook wel 'ambush marketing' genoemd: reclame maken zonder sponsorgeld te betalen. "Dat is toegestaan, zolang je je aan de regels houdt. Het gebeurt rondom het EK volop. Iedereen probeert z'n merk neer te zetten als oranjemerk. De een met de Snollebollekes, de ander met Rafael van der Vaart. Maar Albert Heijn is de enige die de huidige spelers in mag zetten."

Eisen

Volgens reclamestrateeg Tim Claassen van Havas Lemz heeft Jumbo het slim aangepakt. "Maar voor hen is het ook minder lastig om een goede reclame te maken dan voor Albert Heijn. Als sponsor moet je aan allerlei eisen voldoen en wil je de spelers in de reclame hebben, maar je hebt ook een eigen concept – namelijk met filiaalmanager Ilse", vertelt hij aan EditieNL.

Al die strenge eisen beperken de mogelijkheden. "Albert Heijn kan wat minder creatief zijn, terwijl Jumbo helemaal los heeft kunnen gaan tijdens de brainstorm voor de reclame. Dat zie je terug. Ze hebben precies het concept te pakken waar iedereen zin in heeft: feesten en het EK-gevoel. Dat zit er helemaal in. Heel slim gedaan, maar ik weet niet of het echt rechtvaardig is."

Reactie Jumbo

Jumbo laat aan EditieNL weten dat er inderdaad een brief is gestuurd. Verder wil de supermarktketen er niet op ingaan.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore