Jingle Academy

Deuntje voor sfeer: nieuwe opleiding voor het maken van jingles

03 juni 2021 17:09 Aangepast: 03 juni 2021 17:51
Bart van Gogh richtte de Jingle Academy op

'Q sounds better with you', of 'er is maar één NPO radio 2'. Deze herkenbare deuntjes zijn onmisbaar op de radio. En om deze te leren maken is er een nieuwe opleiding in het leven geroepen: de Jingle Academy. Maar hoe moeilijk is het eigenlijk om het perfecte herkenbare deuntje te creëren?

Op de radio kun je er niet omheen: herkenbare jingles. Van 'het geluid' van Q music tot 'een woord dat je niet zo vaak hoort' van Radio 538. Dit soort herkenbare deuntjes duren maar even maar grijpen toch de aandacht van de luisteraar. En zo'n jingle maken doe je niet zomaar. Weet ook Bart van Gogh.

Leerschool voor jingles

Van Gogh had het idee om na vijftig jaar jingle historie een serieuze opleiding te starten. "Het is echt een niche, een ambacht. Maar het is wel kunstzinnig. En die combinatie is eigenlijk niet te vinden", vertelt hij aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meer kinderen kunnen harp spelen door budgetversie: 'Je zet het zelf in elkaar'

Opleidingen beschikken vaak wel over een radio-afdeling. "Daar leer je technieken om een goede radiojournalist te worden, maar vormgeving wordt nauwelijks aandacht aan besteed." En dat moet anders vindt Van Gogh.

Herkenbaar

Ook Domien Verschuuren, radio dj bij Qmusic, weet hoe belangrijk jingles zijn. "Naast de muziek zijn de jingles eigenlijk het belangrijkste voor radio. Dat is de enige manier om tussen de muziek door aan een luisteraar te laten weten naar welke zender ze eigenlijk luisteren", vertelt hij aan EditieNL.

Radio dj Domien Verschuuren weet als geen ander hoe belangrijk jingles zijn Radio dj Domien Verschuuren weet als geen ander hoe belangrijk jingles zijn

Ook al is een jingle maar heel kort, er wordt toch erg veel nagedacht over hoe deze moet klinken. "Over hoe je het subtiel maar duidelijk en ook herkenbaar kunt maken." Bijvoorbeeld de jingle voor de Top 40, die bij iedere zender waar deze wordt gedraaid, hetzelfde is. "Die kun je nooit veranderen, die is te herkenbaar."

Sfeer

Maar wanneer weet je of je een goede jingle in handen hebt? "Het moet passen binnen het format en het moet meteen herkenning of een herinnering teweeg brengen bij een luisteraar. Deze moet het deuntje en de sfeer herkennen", legt Van Gogh uit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brussel pakt TikTok aan na klachten over reclames gericht op kinderen

Hierdoor is een jingle schrijven anders dan een stukje muziek maken waar overheen gezongen wordt. "Het is dus anders dan een reclamemuziekje. Aan de jingle moet je meteen horen wat voor soort programma het is. Niet alleen welk programma, je moet ook denken: dit is de sfeer, dit is het aanbod." En dat is een lastige opgave. "Zeker als je maar een paar seconden hebt."

Een van de meest functionele jingles vindt Van Gogh die van de TROS uit de jaren '80. "Op Hilversum 3: Hé het is weer donderdag, dit is de TROS op 3'." Zelf werkte hij ook mee aan jingles voor SkyRadio en Radio 10. "Maar volgens mij moet de beste jingle nog bedacht worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore