Songfestival

'TikTokgeneratie' wordt songfestivalfan: 'Je ziet liedjes die je anders niet zou zien'

20 mei 2021 16:33 Aangepast: 20 mei 2021 16:36
TikTokker Sara Dol werd dankzij de app songfestivalfan

Het Eurovisiesongfestival is in volle gang. Fans hebben lang gewacht op dit moment maar jongeren uit de zogeheten 'TikTokgeneratie' waren nog niet erg bekend met het liedjesfestijn. Via de app maken ze nu kennis met de liedjes en bijpassende dansjes, want die gaan viral.

TikTok-creator Sara Dol keek voorheen nooit naar het songfestival. Maar doordat andere gebruikers op de app video's maakten over en met de liedjes, werd Sara op slag verliefd op het evenement.

 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duncan Laurence heeft corona, treedt niet op tijdens finale Eurovisie Songfestival

Vooral de liedjes die herkenbare dansjes hebben zijn favoriet bij Sara. Bijvoorbeeld Nederland en Croatië zijn geliefd. 

Dans challenge

Jeangu Macrooy deelde zelf een tutorial voor de dansmoves bij zijn liedje 'Birth of a new age'. "Ik vind het echt heel tof dat hij een hele dansles ervan heeft gemaakt. Ik ben geen danser, dus dit is top natuurlijk. Hij doet het super slim", vertelt ze aan EditieNL.

Ook de aanpak van de artiest Albina uit Croatië vindt Sara erg goed bedacht. "Zij hebben een TikTokchallenge ervan gemaakt. Ze heeft haar eigen dansje op de app gezet en mensen kunnen het na gaan doen. En mensen vinden dat leuk waardoor dat nummer nog meer gedeeld zal worden."

Dat de artiesten die deelnemen aan het songfestival actief zijn op TikTok is volgens Sara erg slim. "Je ziet nu liedjes die je niet zou zien als je het songfestival niet kijkt." En door een challenge aan hun liedje te koppelen, hebben de artiesten volgens Sara goud in handen. "Mensen gaan het nadoen en je trekt er een heel groot publiek mee."

Creatieve draai

Maar kom je als artiest dan nog wel weg met een liedje dat niet geschikt is om op te dansen op TikTok? Sara vindt van wel. "Alles is in principe mogelijk. En ik denk dat als het liedje misschien niet geschikt is voor op TikTok, dat creators er wel weer een hele creatieve draai aan kunnen geven zodat het juist wel weer geschikt wordt voor op de app."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Déze songfestivalacts zijn het waard om je tv voor aan te zetten

Steeds meer muziek wordt gepromoot via TikTok, voornamelijk door er een danschallenge aan te koppelen. "Ik vind het eigenlijk heel jammer dat er niet iets anders wordt gedaan dan een danschallenge. Je zou zo veel andere challenges kunnen bedenken met coole overgangen bijvoorbeeld. Dus ik hoop dat ik dat nog ergens deze week ga zien."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore