Songfestival

Rotterdam op de kaart: 'Nu de reclame, straks de toeristen'

17 mei 2021 17:36
In Rotterdam zelf kan je niet om het songfestival heen Beeld © ANP foto

Door het songfestival te organiseren kun je jezelf als gastland flink op de kaart zetten. Door corona heeft Rotterdam twee jaar de tijd gehad om zich als stad in de kijker te spelen. Is dat een beetje gelukt?

Als we de Rotterdamse songfestivalwethouder Said Kasmi moeten geloven heeft de stad er in ieder geval alles aan gedaan om op de kaart te komen. "We hebben het grote voordeel dat we al twee jaar reclame mogen maken voor de stad", zegt hij tegen songfestivalverslaggever Michiel Sampon van EditieNL. "De buitenlandse delegaties die nu in Rotterdam verblijven zijn tot nu toe erg enthousiast over de stad."

Het zijn dan ook vooral de artiesten die de stad echt op de kaart zetten. Door er enthousiast over te vertellen op Instagram bijvoorbeeld.

In deze video laat hij zien hoe hij de Euromast in Rotterdam op gaat. "Ik ben fan van Rotterdam", zingt hij met de skyline van de Maasstad op de achtergrond.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zien: presentatoren songfestival betreden het podium

"Veel artiesten maken een video of foto van de stad en zetten deze op Instagram. Je ziet heel vaak foto's voorbijkomen van de Erasmusbrug." Zelf hoopt Kasmi dat ook andere delen van de stad wat meer aandacht krijgen zoals het depot van Museum Booijmans van Beuningen. Want dat zijn toch de plekken waar Rotterdam uiteindelijk de toeristen ook wil ontvangen.

Nu de reclame

Hoewel er nu niet veel gereisd mag worden hoopt Kasmi dat de toeristen de stad later ook nog weten te vinden. "Om een groter publiek – en niet alleen de artiesten – te bereiken hebben we een online Eurovillage in het leven geroepen. Dat is een soort online festival. Het thema hiervan is 'Dance now, visit later'." En dat is dus ook waar de stad op hoopt. Nu de reclame, straks de toeristen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore