Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers

Maaltijd veiliger huisbezorgd: bezorgers krijgen verkeersles-app

28 april 2021 14:46 Aangepast: 28 april 2021 16:42
Elizabeth geeft verkeersveiligheidstrainingen en is bezorger Beeld © EditieNL

Maaltijdbezorgers moeten verkeersles krijgen, dat vindt de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Zij ontwikkelen momenteel een app zodat jonge bezorgers veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. En dat is belangrijk, want we bestellen meer dan ooit en dat kan zorgen voor gevaarlijke situaties op de weg.

In samenwerking met verschillende bezorgdiensten werkt de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) aan een app die bezorgers leert hoe ze veilig moeten deelnemen aan het verkeer. De app zal een game worden waarin de speler zich moet navigeren door het verkeer als maaltijdbezorger. De app zal te spelen zijn door maaltijdbezorgers van bedrijven die aangesloten zijn bij de NLVVM, zoals Febo, Sushi Point en ook Domino's Pizza.

Veilig deelnemen aan het verkeer

De app komt pas over drie maanden uit. Tot die tijd kunnen bezorgers van Domino's Pizza alvast terecht bij Elizabeth Voorbrugge, die crewtrainers les geeft zodat die nieuwe bezorgers kunnen helpen met opstarten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

We bestellen door corona nog meer bij Thuisbezorgd.nl

"We beginnen in de winkel om te kijken: hoe ben je zo snel mogelijk weer uit de winkel en op pad", vertelt ze aan EditieNL. "Vervolgens gaan we samen op de fiets om te kijken waar je op moet letten en welke kruispunten bijvoorbeeld gevaarlijk zijn." Het motto is 'hussle on your feet, not on the street'. "En dat blijven we herhalen."

Geen haast

Tijdens de trainingen van Elizabeth ligt de focus op snel het restaurant verlaten, zodat je rustig deel kunt nemen aan het verkeer. "Soms zijn er ook competities gaande en zie je echt werknemers de winkel uitrennen naar hun fiets om vervolgens heel rustig te vetrekken. Dan zie je de manager de medewerkers ook wel toejuichen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Onder de 16 en maaltijdbezorger? De inspectie wil dat je stopt

Het is voor Elisabeth erg belangrijk dat de bezorger zich veilig voelt. "En je geeft aan dat het niet erg is als ze er vijf minuten langer over doen. Je wil niet dat iemand gehaast onderweg is." Rond etenstijd is het op zijn drukst op de weg. "Dus je wil niet dat ze dan een bepaalde snelheid moeten halen. Je wil ook dat ouders het idee hebben dat ze veilig zijn bij ons."

Verantwoordelijkheid

Dat bedrijven zelf hun verantwoordelijkheid pakken om medewerkers te beschermen vindt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland, een goede zaak. "Zo gaan al verschillende bedrijven over van scooters en brommers naar E-bikes, dat is beter want schade door snelheid is probleem nummer één", vertelt hij aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Delivery wars: de strijd om maaltijdbezorging

Daarnaast is het volgens hem vooral belangrijk dat bedrijven hun bezorgers gaan betalen per uur in plaats van per rit. "Deliveroo en UberEats betalen bijvoorbeeld per bezorging – hoe meer je bezorgt, hoe meer je verdient." En dat zou gevaarlijk gedrag in het verkeer uitlokken. "Dan wil je zoveel mogelijk bezorgen. En hoe hoger de snelheid, hoe meer kans op ongelukken."

Nog een lange weg te gaan

Ook moeten bedrijven goede instructies geven aan maaltijdbezorgers. "Zo kwamen wij in 2019 al met een aantal gedragsregels, die hebben we ook naar staattaal vertaald." Rustig rijden en een helm dragen vallen onder deze basisregels. Want de ongelukken hebben volgens Veilig Verkeer Nederland bijna altijd te maken met gedrag. "Veel jongeren kunnen nog niet goed snelheid inschatten. Daar gaat het al mis", verklaar Stomphorst.

We zijn er dus nog lang niet, maar dat er een app komt om bezorgers te leren om veilig deel te nemen aan het verkeer is een goede stap vooruit vindt Veilig Verkeer Nederland. "Live verkeerstrainingen kosten veel tijd en geld, dus niet alle bedrijven zitten daarop te wachten. Het is dus heel logisch dat men daar digitaal iets aan wil doen." Vooralsnog verklaart Stomphorst dat live lesgeven veel beter is. "Maar dat neemt teveel tijd in beslag."

We bestellen erop los

In de afgelopen jaren zijn we steeds vaker online ons eten gaan bestellen. Steeds meer restaurants koppelden zich aan Thuisbezorgd. In 2015 waren dit er 6000, in 2020 waren dit er 12.000. Een verdubbeling dus. Ook is het aantal bestellingen flink toegenomen. Zo lieten we vijf jaar geleden 16.000 keer de maaltijdbezorger voorrijden, terwijl dat in 2020 maar liefst 49 miljoen keer gebeurde.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore