In overleg met ontvanger

'Leg maar onder de carport': PostNL gaat pakjes rondom huis achterlaten

16 april 2021 14:36 Aangepast: 16 april 2021 14:39
PostNL gaat vaker pakketjes rondom het huis achterlaten Beeld © ANP

Staat er bij jou thuis een pakketbezorger van PostNL voor een dichte deur? Dan zou het zomaar kunnen dat hij het pakketje in de toekomst in de schuur of achter de vuilnisbak achterlaat. PostNL wil in samenspraak met de ontvanger vaker pakjes achterlaten rondom het huis. Maar dat brengt de nodige risico's met zich mee.

Wie een pakje verwacht dat door PostNL wordt bezorgd, kan binnenkort op voorhand bepalen wat ermee gebeurt als hij of zij niet thuis is. Het postbedrijf wil vaker pakjes achterlaten rondom het huis, maar ook bij de buren of bij pakketpunten – afhankelijk van de voorkeur van de consument. Een proef hiermee is succesvol gebleken en het bedrijf rolt de werkwijze nu stapsgewijs landelijk uit.

Carport als favoriet

Volgens PostNL kiezen mensen in landelijke gebieden een stuk vaker voor de optie om het pakket rondom het huis achter te laten dan mensen in de stad. "We zien duidelijke verschillen in de voorkeuren", zegt Viola Steegmans, woordvoerder van PostNL, tegen EditieNL. "De carport wordt vaak gekozen als plek."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

PostNL en DPD: bezorgen van pakketten onmogelijk in delen van het land

Wordt het pakket na aflevering op de afgesproken plek gestolen, dan kan de consument niet aankloppen bij PostNL. "Wij zijn verantwoordelijk tot het moment van afleveren. Daarna zijn ontvangers zelf verantwoordelijk als een pakket beschadigd raakt, kwijt is of wordt gestolen. De ontvanger vinkt bij het instellen aan dat hij de verantwoordelijkheid op zich neemt."

Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je nieuwe laptop of tablet in de schuur of onder de deurmat belandt. "Kostbare goederen worden uitgesloten van de service."

Bezorgproblemen

Bij het bezorgen van pakketjes gaat geregeld iets mis. De Consumentenbond ontving in 2020 ruim 13.000 klachten over pakketbezorgers. Dat zijn er zo'n 4000 meer dan een jaar eerder. De meeste klachten gaan over nooit bezorgde pakketten (24 procent), gevolgd door klachten over onterechte 'niet thuis-meldingen' (21 procent).

DHL

DHL ging PostNL al voor. Het bedrijf biedt sinds augustus de 'afgesproken plek' als bezorgoptie. Op dit moment kiest 1,5 procent van de klanten voor die optie. "Er hebben zich tot op heden geen incidenten voorgedaan op het gebied van ontvreemding", vertelt woordvoerder Ewout Blauw. Ook bij DHL draagt de consument de verantwoordelijkheid voor het pakketje vanaf het moment van aflevering.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Niet thuis? Wehkamp levert je pakketje nu 'op een afgesproken plaats rond het huis'

Er is wel een verschil in de manier waarop de bedrijven te werk gaan: "Bij DHL kun je het afleverpunt per pakket wijzigen, maar geen voorkeur aangeven waar je pakketje standaard wordt afgeleverd als je niet thuis bent. Bij PostNL wel", vult Viola Steegmans aan.

'Puur gemak'

De Consumentenbond raadt aan om goed na te denken voor je voor de optie kiest om het pakketje rondom het huis achter te laten. "Mensen doen dit puur uit gemak. Maar je moet wel weten waar je voor kiest. Normaal gesproken is het bedrijf verantwoordelijk als het pakketje kapot is of kwijtraakt, maar als je kiest voor deze nieuwe optie draag je zelf de verantwoordelijkheid", aldus woordvoerder Joyce Donat.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore