Gigantisch containerschip

Blokkeerschip komt naar Rotterdam: zo loodsen we dat onze haven in

06 april 2021 14:02 Aangepast: 06 april 2021 18:20
In de simulator wordt geoefend met het binnenvaren van grote schepen Beeld © EditieNL

Het gigantische containerschip Ever Given dat dagenlang het Suezkanaal blokkeerde, zal binnenkort haar tocht voortzetten naar eindbestemming Rotterdam. Met 400 meter is het blokkeerschip het grootste formaat containerschip dat er bestaat. Hoe loods je zo'n schip veilig de Rotterdamse haven in?

De Ever Given ligt nu nog in het Grote Bittermeer bij het Suezkanaal en vaart binnenkort naar Rotterdam, waar ze ervaring hebben met het binnenhalen van zulke grote schepen. Er werken 'loodsen', die gespecialiseerd zijn op het veilig binnenhalen van dit soort schepen.

Advies over koers en vaart

"Om ervoor te zorgen dat het schip goed de haven in komt, legt de kapitein van zo'n containerschip al vanaf ruim voor aankomst contact met de haven. Er gaat dan een loods aan boord, dat is iemand die helpt het schip veilig van en naar haar ligplaats te varen", vertelt Gerrit Peekstok van Loodswezen, het bedrijf dat de loodsen levert.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

File Suezkanaal door blokkeerschip is opgelost

Volgens Peekstok zijn deze mensen essentieel. "De loods geeft advies over de koers en de vaart aan de kapitein. Een kapitein kent zijn schip het beste en een loods kent de vaarweg het beste." De loods communiceert daarnaast met de havenmeester en de sleepboten en roeiers. Loodsen hebben veel ervaring op schepen. "Het zijn altijd voormalig zeevarenden."

Oefenen in simulator

Loodsen worden voorbereid op hun werk door te oefenen in simulatoren. Voor het grote werk moeten ze bij het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) zijn. "In de simulator zit het hele scheepsgedrag", vertelt teamleider Dimitri van Heel. "We laten alles zien wat er om het schip heen gebeurt: je ziet de haven en de andere schepen."

Met de simulator onderzoekt het MARIN of een schip ergens goed kan varen. "Zo kijken we tot hoe ver je kunt gaan voordat er veel sleepboten nodig zijn in een situatie. We onderzoeken de limieten, bijvoorbeeld de maximale grootte."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Oponthoud Suezkanaal: bbq's en seksspeeltjes komen later aan

Dat oefenen is nodig, want een groot containerschip als de Ever Given is niet makkelijk door een haven te manoeuvreren. "De Ever Given heeft 20.000 containers, dat is zo'n beetje het maximum. Het schip is 400 meter lang en 59 meter breed, dat is dus enorm groot", zegt Van Heel. "Massa is traag, dus als het eenmaal in beweging is, dan blijft de massa ook in die richting gaan."

Ook de weersomstandigheden spelen mee. "Het windoppervlakte van de containers is immens. Het schip is 50 meter hoog, als daar wind opstaat heeft dat een enorm effect. Daarnaast zijn deze containerschepen niet goed manoeuvreerbaar vanwege de diepgang van het schip, met weinig water eronder."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore