Daten

Flirten in de supermarkt: in reclames, maar ook in het echt

24 maart 2021 16:31 Aangepast: 24 maart 2021 16:46
Supermarktreclames staan in het teken van liefde Beeld © PLUS

De liefde is een hot topic in supermarktreclames. Van stellen die elkaar ontmoeten bij het sla-schap tot klanten die verliefd worden op caissières. Ook in het echte leven flirten we wat af in de supermarkt.

Wie regelmatig voor de buis zit, is het vast al opgevallen: ontzettend veel supermarktreclames staan deze lente in het teken van de liefde. Daar is niet zomaar voor gekozen, laten de supermarkten weten.

"Zelden verlangde Nederland zo naar de lente als dit jaar. We spelen daarop in met het credo 'Leve de Lente'. En daar horen ook lentekriebels bij", aldus supermarktketen Lidl over de nieuwe commercial waarin het personage Teun (gespeeld door Thomas Acda) vlinders krijgt voor een medewerkster van de supermarkt.

Over de reclame van PLUS, waarin een man en vrouw elkaar verliefd worden als ze elkaar steeds bij hetzelfde schap treffen, zegt een woordvoerder: "Wij hebben voor deze commercial gekozen, omdat het natuurlijk de tijd van het jaar is. De bloemetjes, bijtjes en vlinders staan voor liefde. Iedereen wil liefde voelen en de zon weer op z'n huid voelen."

Wens om liefde te voelen

Het rijtje wordt aangevuld met de reclames van Albert Heijn en Jumbo, die ook al met de liefde te maken hebben. Het is volgens reclamestrateeg Tim Claassen van reclamebureau Havas Lemz geen verrassing dat de supermarkten volop inzetten op de liefde.

"Lenteproducten verkoop je prima met lentekriebels. Het is simpelweg de tijd van het jaar, je kunt niet ontsnappen aan de natuur", zegt hij tegen EditieNL. "Maar er zit volgens mij wel meer achter. Het haakt aan op de wens van mensen om weer even wat liefde en genot te voelen, wat niet makkelijk is in deze tijd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Liefde in de supermarkt: 'Hij stond bij de macaroni'

Reclame is een spiegel van de maatschappij, maar geeft er volgens de strateeg ook graag een positieve draai aan. "Dus weer met een vrolijke blik naar buiten, de supermarkt in, en weer verliefd worden op ons dagelijks leven. Iedereen wil verliefd zijn."

Daten in supermarkt

Toch ligt liefde in de supermarkt niet zo ver van de werkelijkheid af. We flirten er zeker in coronatijd namelijk op los in de supermarkt, aldus datingapp Happn. "Amsterdam telt de meeste Happn-gebruikers van Nederland, gevolgd door Rotterdam en Utrecht. Wij waren wel benieuwd waar de gebruikers actief zijn sinds de lockdown, je kan bijvoorbeeld niet naar de kroeg", vertelt woordvoerder Anne de Graaf-Smeets.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Janet (28) lanceerde de app Vidate: geen foto's maar video's swipen en liken

Daarom selecteerde Happn meerdere supermarkten in die drie steden en keek naar hoe actief de gebruikers waren tussen december en maart. "We zagen in bepaalde supermarkten een verhoogde activiteit. Per stad is er een top 5 uitgerold. We weten niet of het een jaar geleden evenveel was - dat hebben we niet onderzocht - maar we gaan ervanuit van niet. Dus kleed je leuk aan als je boodschappen gaat doen."

Op nummer 1 van het lijstje in Amsterdam staat de Coop supermarkt op de Eerste Jan Steenstraat. EditieNL nam daar natuurlijk een kijkje. Medewerker Isabelle verbaast het niks, al valt het geflirt haar ook niet zo op. "Er zijn veel singles in Amsterdam en de supermarkt is toch een soort ontmoetingsplek, zeker waar wij zitten.. Maar ik hou het tijdens het werk niet zo in de gaten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore