Trekmuur

Kreeftkroket uit de muur van sterrenrestaurant: 'Mensen komen van ver'

24 maart 2021 15:43 Aangepast: 24 maart 2021 15:59
Menno Post zette een trekmuur in zijn sterrenrestaurant

Sinds de ingang van de lockdown is de horeca gesloten. Door middel van take-away houden restaurants hun hoofd boven water. Sinds de opening van de winkels mogen klanten ook hun bestellingen binnen komen afhalen. Maar dit was voor restauranteigenaar Menno Post niet genoeg, hij verzon er nog iets bij: een trekmuur met ambachtelijke kroketten.

Restaurant Olivijn in Haarlem heeft het net als veel andere bedrijven niet altijd even makkelijk tijdens de lockdown. "Het is geen feestje natuurlijk, niemand wordt rijk van stilzitten", vertelt Menno Post aan EditieNL. Gedurende de eerste lockdown bleef het restaurant open voor afhaal. Dat liep goed, maar tijdens de tweede lockdown werd het minder. "Alle restaurants deden aan take-away, dus werden de bestellingen meer verspreid. We moesten wel wat extra’s doen, anders redden we het niet."

Ambachtelijke kroket

Post ging op zoek naar oplossingen en kwam via Marktplaats een oude trekmuur van de Febo tegen. Die bleek nog in perfecte staat. Post schafte hem aan en plaatste hem in zijn restaurant. "Alles was zo ellendig. Maar we moeten niet vergeten om plezier te blijven maken, dus gingen we maar kroketten verkopen."

Menno Post is eigenaar van restaurant Olivijn Menno Post is eigenaar van restaurant Olivijn

In de trekmuur vind je geen kalfskroket, kaassoufflé of frikandel. Olivijn heeft een Michelinster, dus moest er een kroket komen die paste bij het restaurant. "We begonnen met een kreefkroket. In het eerste weekend had ik er dertig gerold en die waren binnen een uur weg." De dag erna voegde Post ook de truffelkroket toe aan de trekmuur. "Het is nu truffelseizoen en het is ook superaromatisch. Op de zondag hadden we van beide soorten dertig stuks en opnieuw waren ze binnen een uur weg."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Elke stad z'n eigen horeca-tour: 'Het is echt een bedrijf geworden, supergaaf'

Momenteel produceert Post ieder weekend zo’n 300 kroketten. "Ik blijf ze allemaal zelf maken. Het is handwerk, dus we verkopen ook uit." Het maken van de kroketten kost Post drie dagen. "Op woensdag maak ik de vulling. Daarna spuit ik op donderdag de kroketten op en paneer ik ze. Op vrijdag gaan de kroketten in de verkoop, want ze moeten altijd een nacht rusten" ,legt Post uit. De kok vindt het belangrijk dat hij goed de tijd neemt om zijn kroketten te maken. "Ik wil altijd de juiste kwaliteit leveren."

Plezier

De kroketten van Olivijn zijn razend populair in Haarlem. Toch wil de meesterkok vooral blijven focussen op het plezier dat hij eraan beleeft. "Het plezier is ook te zien bij de gasten. Heel Haarlem weet dat wij dit doen en marketingtechnisch is het goud waard. Maar dat is vooral een leuke bijkomstigheid."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Belgische Borrelplank met witlofsoep, garnalenkroketjes en gehaktballen

Klanten komen zelfs vanuit andere steden om de kroketten van Post te proeven. "Ze komen uit Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, noem maar op. Daar krijgen wij echt energie van. Mensen vinden ons dan via Instagram omdat onze gasten vaak op de foto gaan met hun kroketten en de trekmuur. Het is echt Instagramwaardig en het is ook echt een cultding geworden in Haarlem."

Ook na corona

Wanneer de coronacrisis tot een einde komt en het restaurant weer open mag, is Post zeker niet van plan de trekmuur weg te doen. "De trekmuur komt in de trappenkast te staan. Dan kan ik hier bijvoorbeeld stiekeme gerechtjes in doen. Of ik doe er cadeautjes in voor de gasten."

Ook de kroket zal niet verdwijnen uit het restaurant. "Hij komt zeker terug in de amuse, in de vorm van een bitterbal." Op deze manier hoopt het restaurant de herinnering aan deze actie in leven te houden. "Als alles weer normaal is, zal het zeker bijzonder zijn om ons deze actie te herinneren, want het is echt ontzettend leuk."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore