Modernisering

Automerken moderniseren logo's: van driedimensionaal naar plat

27 maart 2021 11:00 Aangepast: 29 maart 2021 12:27
Het oude logo (links) en het nieuwe logo (rechts) van Peugeot Beeld © Peugeot

Automerken herkennen we vaak aan hun iconische logo's. Zoals de leeuw van Peugeot en de V en W van Volkswagen. Maar tijden veranderen en dus veranderen de logo's mee. Maar waarom is die verandering nodig?

Verschillende automerken pasten hun logo’s aan. De logo’s worden simpeler en stappen over van driedimensionaal naar een plat logo. Dit deden bijvoorbeeld de merken Volkswagen, Mini en Citroen. Ook de logo’s van Renault en Peugeot werden aangepast.

Nieuw tijdperk

Ron van der Vlugt schreef een boek over logo's: 'Logo Life: Life Histories of 100 Famous Logo's'. Hij ziet dat de aangepaste logo's meegaan met het nieuwe autotijdperk. "We gaan een nieuwe era in met elektrische auto's. Dat heeft voor een hele nieuwe vormgeving van nieuwe auto’s gezorgd. Als je dan een oud logo hebt op een gloednieuwe auto, dan pas dat niet helemaal", vertelt hij aan EditieNL.

Het nieuwe logo (links) en het oude logo (rechts) van Mini Het nieuwe logo (links) en het oude logo (rechts) van Mini

De automerken zijn teruggegaan naar oudere simpele logo’s. "Ik zie overal dunne lijnen. Het is simpel en geeft een moderne look. Het frist de boel weer op."

Online

Daarnaast zijn de nieuwe logo's geschikter gemaakt voor online gebruik.  "De logo's zijn niet puur aangepast voor digitaal, maar het speelt wel mee. Het is onderdeel van de trend over transparantie, je hebt niks te verbergen."

Volgens Laurens Hoekstra, expert in de merkimplementatie, is het erg belangrijk dat een logo online goed bruikbaar is. "Algemeen zie je een trend dat er in de verkoop heel veel digitaal wordt gedaan. Die plekken zijn klein, dus is er een verkleining en versimpeling van de logo's."

Het nieuwe logo (links) en het oude logo (rechts) van Citroën Het nieuwe logo (links) en het oude logo (rechts) van Citroën

Online zijn logo’s vaak erg klein dus moet deze nog steeds herkenbaar zijn wanneer deze te zien is als app-icoon of symbool op sociale media. "Dus er zijn meer iconen in plaats van uitgewerkte logo's. Je moet in één oogopslag kunnen opvallen."

Trends

Toch zullen de logo’s niet voor altijd zo blijven. "Er was een tijd dat er heel veel kleuren waren, of een periode van zwart-wit." Merken passen hun logo’s dus om de zoveel tijd aan om hun werk te laten passen bij het huidige moderne beeld.

Sterke logo’s hoeven geen grote veranderingen te doen vindt Van Der Vugt. "Ze hebben iets gevonden wat goed werkt, wat het bedrijf goed representeert. Als je dat niveau hebt, dan hoef je alleen maar het logo om de zoveel tijd een klein beetje aan te passen naar de tijd waar het zich bevindt."

Het nieuwe logo (links) en het oude logo (rechts) van Volkswagen Het nieuwe logo (links) en het oude logo (rechts) van Volkswagen

Deze kleine aanpassingen zorgen ervoor dat het merk goed meegaat met de tijd, zonder dat de verandering enorm opvalt. "Voor je gevoel verandert het niet, terwijl het wel gebeurt", aldus Van Der Vugt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore