Extra zwaar

Brouwer maakt biertje om miljoenste vaccinatie te vieren: 'Gefelicivaccineerd'

26 februari 2021 14:13 Aangepast: 26 februari 2021 14:17
Bierbrouwerij Wispe brouwde een speciaal biertje om de miljoenste vaccinatie te vieren

Afgelopen zondag werd in ons land de miljoenste coronavaccinatie gezet. Dat kunnen we niet zomaar aan ons voorbij laten gaan, vindt bierbrouwerij Wispe uit Weesp. Daarom maakte de brouwer een speciaal vaccinatiebiertje voor de feestelijke gebeurtenis. "De smaak begint zuur maar eindigt zoet, net als deze crisis."

In deze negatieve tijd iets positiefs doen, dat is volgens Jitze Vellenga van bierbrouwerij Wispe het idee achter het biertje. Het idee is dat je 'm nuttigt na het krijgen van de coronavaccinatie. "Want elke stap richting het einde van de crisis moeten we vieren", vertelt Vellenga aan EditieNL.

Gefelicivaccineerd

Met die gedachte heeft het bedrijf ook de naam gekozen: Gefelicivaccineerd. "De vaccinatie is tenslotte een feestelijk moment."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Flink meer vleesvervangers en 0.0-biertjes verkocht in 2020

Maar hoe smaakt Gefelicivaccineerd? "Het is iets zwaarder bier omdat we in een zware periode zitten. Er zit ook een hoger promillage alcohol in: 7,6 procent. Het is een tripel met fruitige tonen. De smaak begint zuur maar eindigt zoet, net als deze crisis."

Opbrengsten

Van de opbrengst gaat 25 procent naar het Rode Kruis. "Zij helpen bij het vaccinatieproces en staan klaar voor mensen die extra steun nodig hebben in deze tijd. Daar willen wij graag aan bijdragen." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljoenste prik coronavaccin gezet in Nederland: 'En half maart twee miljoen'

De andere 75 procent is voor het bedrijf zelf, dat ook zwaar getroffen is door de coronacrisis. "We krijgen geen steun van de overheid omdat we in 2019 geen omzet hebben gedraaid. Dit komt doordat we dat jaar nog bezig waren met een grote verbouwing."

Toekomst

Ondanks de tegenslagen kijkt het bedrijf met een positieve blik naar de toekomst. "We houden onszelf goed bezig. Zo doen we ook aan digitale proeverijen en borrelboxen." En zeker met het vaccinatiebiertje is het bedrijf erg druk. "Het loopt als een tierelier. Ik hoop dat wij geen leveringsproblemen zullen krijgen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore