Vliegende brokstukken

Veel vliegtuigen en piloten aan de grond: kan dat kwaad?

23 februari 2021 13:57 Aangepast: 23 februari 2021 15:25
Joris Melkert is luchtvaartdeskundige en docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft Beeld © EditieNL

Veel vliegtuigen en hun piloten staan al maanden aan de grond vanwege de coronacrisis. Zijn ze straks wel helemaal in vorm als we allemaal weer op vakantie mogen?

Schokkende beelden uit zowel de Verenigde Staten als Limburg afgelopen weekend. In het Limburgse Meerssen verloor een vliegtuig kort na vertrek onderdelen. Een vrouw raakte gewond en verschillende auto's beschadigd. In de Amerikaanse staat Colorado vloog de motor van een vliegtuig in brand, waarna er brokstukken naar beneden vielen.

Oorzaken onbekend

De oorzaak van beide voorvallen is nog onbekend. Mogelijk zijn van het voertuig in Nederland de turbinebladen beschadigd, zegt de woordvoerder van het vliegveld in Luik waar het toestel een noodlanding maakte.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Onderzoeksraad gaat kijken bij vliegtuig dat onderdelen verloor

In Nederland staat momenteel 60 procent van de vliegtuigen aan de grond. "Veel vliegtuigen liggen in de mottenballen. We zitten ongeveer op de helft van het aantal vliegbewegingen in vergelijking met deze periode in 2019", vertelt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige en docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft.

Schade

In theorie kunnen bij stilstand bepaalde onderdelen achteruitgaan. "De banden kunnen ovaal worden en als je olie te lang laat staan ontstaat er bezinksel. Het kan dan zelfs uit de motoren komen en in aanraking komen met andere belangrijke onderdelen."

Als vliegtuigmaatschappij zijn er twee opties om om te gaan met vliegtuigen die niet gebruikt worden. "De ene optie is om hem voor langere tijd te stallen in droge en warmere omgevingen. In Europa is Spanje een ontzettend goede plek. In Amerika gebruiken ze vaak Arizona", legt Melkert uit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vrouw (76) geraakt door brokstukken vliegtuig: 'Had engeltje op schouder'

De tweede optie is de vliegtuigen om en om in beweging houden en laten vliegen. "Je rouleert dan dus je vliegtuigen."

Geen angst nodig

Welke optie jouw vliegmaatschappij ook kiest, je hoeft volgens Melkert niet bang te zijn dat het vliegtuig nog niet klaar is voor de vlucht. "Zeker in Europa niet. Oók niet als je in een vliegtuig zit dat net uit de mottenballen gehaald is", benadrukt hij.

"Er zijn echt ontzettend dikke handboeken van de fabrikant die vertellen hoe je in zo'n geval om moet gaan met het vliegtuig. Je moet bijvoorbeeld alle luiken dichtdoen, zodat er geen ongedierte in kan komen en de bandenspanning op peil blijft. "

Piloten

Theo Burger van Simcenter traint piloten in een simulator zodat zij straks ook nog helemaal scherp zijn. "We zien tijdens deze lockdown veel meer piloten langskomen. Ze moeten uren maken om te kunnen vliegen. Als ze hun uren niet bijhouden wordt hun vliegbrevet afgenomen. Zover komt het zelden", vertelt hij aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegtuig verliest plaat: wat valt er allemaal nog meer uit de lucht?

Piloten zullen er dus alles aan doen om – ook in tijden dat ze geen 'echte' vluchten hoeven doen – te blijven vliegen. "Sommige vliegmaatschappijen hebben hun eigen simulators of ze huren particuliere bedrijven in, zoals Simcenter."

Brand nabootsen

De piloten oefenen ook met situaties waarin het misgaat. "We hebben een simulator van de Boeing 737-800 die nabootst wat er in de Verenigde Staten is gebeurd. Zo kunnen wij leren aan de piloot hoe hij moet inspelen op dit soort verrassingen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore