Recordverlies Air France-KLM

Zingende KLM-purser over coronajaar: 'Ik kon wel huilen'

22 februari 2021 16:44 Aangepast: 22 februari 2021 17:40
Marloes en een collega met de kerstdagen Beeld © EditieNL

Air France-KLM heeft 2020 afgesloten met een recordverlies van 7,1 miljard euro, zo werd vorige week bekend. Nieuws dat Marloes van der Meijs-Felix in het bijzonder raakte. De KLM-purser uit Breda vertelt hoe hoe haar werk in 2020 compleet veranderde. "Op sommige bestemmingen moest ik een duikbril dragen als spatscherm."

Afgelopen maart, aan het begin van de coronacrisis in Nederland, ging een video van Marloes viral. De KLM-purser nam zingend afscheid van haar passagiers in een vlucht van Amsterdam naar Tel Aviv. "When will I see you again', zong ze geëmotioneerd door de intercom van het vliegtuig.

Ander soort werk

Sindsdien is er veel voor Marloes veranderd. "In maart en april ben ik veel vrij geweest. Daarna kon ik m'n normale rooster gelukkig weer een beetje oppakken. Maar niet zoals vanouds. Ik vloog bijvoorbeeld ook mee met vrachtvluchten", vertelt ze aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Recordverlies van 7,1 miljard euro voor Air France-KLM

Ook de passagiersvluchten waren even wennen. "De vliegtuigen zijn veel minder gevuld en iedereen moet mondkapjes dragen. Op sommige bestemmingen is de crew zelfs verplicht duikbrillen te dragen als spatscherm. En in China werd ik ineens in een soort maanpak gehesen en moest ik in een busje wachten terwijl het vliegtuig grondig gereinigd werd. Aan de ene kant moest ik erom lachen, maar tegelijkertijd kon ik wel huilen. Wat is dit voor wereld?"

Van alle maatregelen heeft ze het het zwaarst met de mondkapjesplicht. "Het is veel lastiger om empathie uit te dragen. Iedereen zit achter z'n masker verscholen. Passagiers zijn ook wat afstandelijker geworden. Er moet continu afstand gehouden worden dus je kan moeilijk uitgebreid een praatje met iemand houden."

Service

"Zelf vind ik persoonlijke service heel belangrijk en doe ik altijd graag iets extra's voor iemand, maar de coronamaatregelen maken dat bijna onmogelijk. Veiligheid en hygiëne staan op nummer één. We proberen onze weg erin te vinden door op andere manieren aandacht te schenken aan de passagiers, bijvoorbeeld door een kaartje of glaasje champagne aan te bieden als iemand iets te vieren heeft, of om troost te bieden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gesteund KLM koopt bedrijf om pakketreizengigant te worden

Dat Air France-KLM in 2020 een recordverlies heeft geboekt vond Marloes moeilijk om te lezen. "Het was natuurlijk te verwachten, en bij andere vliegmaatschappijen zal het niet anders zijn, maar het doet me persoonlijk veel pijn. Daar kan ik wel een traantje om laten."

Positief

Toch blijft ze positief. "Mij hoor je niet klagen over hoe slecht ik het heb. Ik zie zoveel ondernemers die het echt zwaar hebben en mensen in het buitenland die in de puree zitten. Ik ben nog steeds van mening dat ik het goed heb. Count your blessings, is mijn motto. We moeten volhouden. Tot het zover is blijf ik dromen van de eerstvolgende volle vlucht waarin iedereen weer uitgebreid met elkaar mag kletsen. Wat lijkt me dat fantastisch."

Optreden

Ook de video die vorig jaar viral ging heeft haar iets moois opgeleverd. De dames van The Three Degrees, de Amerikaanse groep van wie het lied When Will I See You Again origineel is, kwamen het filmpje tegen. "Ze hebben mij een persoonlijke boodschap gestuurd. Een onwijze eer. De volgende keer dat ze in Amsterdam komen optreden mag ik het lied met ze zingen op het podium. In het blauw, natuurlijk."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore