Social media

Ginny zit op Clubhouse: 'Ik luisterde live met een bevalling mee'

15 februari 2021 11:54 Aangepast: 15 februari 2021 18:19
Ginny Ranu beheert zelf ook 'rooms' op Clubhouse Beeld © EditieNL

Meeluisteren met een live-bevalling of je idool Wesley Sneijder eindelijk kunnen vragen hoe het nou gaat tussen hem en Yolanthe. Het kan allemaal op de nieuwe social media-app Clubhouse. De app wint aan populariteit, ook in Nederland.

Met een uitnodiging kom je in de app om vervolgens mee te kunnen luisteren met gesprekken over verschillende onderwerpen. Er is geen beeld, alleen geluid.  

Ginny Ranu is de app op 31 januari gaan gebruiken nadat ze meerdere mensen erover zag twitteren. "Eerst dacht ik: dit voelt als één grote groepscall, ik laat dit aan mij voorbijgaan. Maar toen ik hoorde dat er een live-bevalling gaande was dacht ik: ik moet erop", vertelt ze aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Praat-app Clubhouse is een hit: wat is er bijzonder aan?

Die bevalling was volgens Ginny 'echt heftig'. "Ik was in een kamer ­– een 'room', zoals ze dat in Clubhouse noemen – en hoorde die vrouw de hele tijd kreunen. Ik hoorde zelfs dat ze een ruggenprik kreeg. Ik was meteen hooked; ik ga ook altijd goed op slechte reality-tv."

Bijeenkomsten in coronatijd

Van de mensen die je volgt kun je zien in welke 'rooms' zij zich allemaal bevinden. "Maar je kan ook op kamernaam zoeken en op die manier een room ingaan. Ik hou vooral van de rooms waarin over alledaagse dingen wordt gekletst. Zeker in deze pandemie waarin je minder met andere mensen bent. Soms lijkt het net of we weer gezellig met z'n allen in een café zitten. Dat vind ik het toffe aan Clubhouse."

Zelf heeft ze een kamer over snacken gehost met een vriendin. "Je kon hier gewoon weer ouderwets kletsen over niks. Ik heb ook een room waarin datingverhalen worden gedeeld: Dating the Horror Stories. Maar er zijn ook serieuze kamers die bijvoorbeeld gaan over politiek."

Commercieel

Ginny merkt wel dat het platform nu al wordt ingezet voor commerciële doeleinden. "Iedereen die online iets verkoopt is er nu als de kippen bij om sales te maken. Zo zijn er onlinecoaches die in hun profiel hebben staan dat je hun e-book moet lezen of kopen. Er zijn ook veel motivational sprekers te vinden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Praat-app Clubhouse belooft aanpassingen voor meer privacy

Wat haar opvalt is dat er een vredige sfeer heerst. "Als er verschillende mensen in een room zitten wordt er echt geluisterd naar elkaar, in plaats van dat alles geschreeuwd wordt en eenzijdig is ­– wat wel vaak het geval is op bijvoorbeeld Twitter."

Populariteit

De app ClubHouse wordt steeds populairder, ook in Nederland. Hoe populair is volgens techjournalist Floris Poort van Bright moeilijk te zeggen omdat de makers geen gebruikersaantallen bekendmaken. "Maar het is wel populair in de app-store."

Dat het gaat om audio in plaats van video maakt het volgens Poort laagdrempeliger. "Je kunt makkelijk meeluisteren. Het maakt niet uit in welke kleding of houding je zit, want mensen zien je toch niet. Zo hoef je je niet bekeken te voelen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore