Grote onvrede onder gebruikers van de tandpasta van Parodontax: hun favoriete tandpasta heeft een vernieuwde samenstelling, waardoor de originele zoutachtige smaak is verdwenen. Waarom zou je een succesformule veranderen?
De planten- en kruidenextracten in Parodontax zijn vervangen door aroma's, en daarmee is ook de smaak veranderd. Gebruikers van de tandpasta zijn er niet over te spreken, zo blijkt uit berichten op social media.
"Ik mis de zoute variant", schrijft Maartje. "Ik gebruik hem al twintig jaar. Heel prettige smaak, heel fris. Die nieuwe is zoet. Hoe jammer is dit? Ontwikkel lekker verder maar breng die oude vertrouwde zoute smaak met natuurlijke ingrediënten weer terug!"
Twitteraar 'Contradictioot' vraagt zich af: "Wat is er met jullie tandpasta gebeurd? Het lijkt alsof ik snoepjes aan het poetsen ben. Ik dacht zelfs even dat de batch tubes in de Jumbo verkeerd was aangemaakt. Bah, doe mij die oude zilte smaak maar!"
'Chemisch geworden'
Nynke van Vliet gebruikt al Parodontax zolang zich kan herinneren. "Ik vind het supervervelend en irritant dat ik 'mijn' soort nu niet meer kan gebruiken. Ik hou van de kenmerkende zoute smaak. Het was een van de natuurlijkere tandpasta's, daarom kocht ik het. Maar nu is het chemisch geworden", zegt ze tegen EditieNL.

Ze begrijpt niet dat de oude variant niet is blijven bestaan. "Ze hadden die nieuwe er toch bij kunnen maken? Voor mijn part maken ze die vijftig cent duurder, ik koop 'm alsnog wel. Maar laat in ieder geval je vaste klanten niet in de kou staan", zegt ze tegen EditieNL.
Andere voorbeelden
Aan de samenstelling van Nutella werd eerder ook al eens gesleuteld: het weipoeder in de hazelnootpasta werd vervangen door magere melkpoeder, wat volgens kenners veel zoeter en lichter van kleur zou zijn. Ook de receptuur van het populaire raketijsje veranderde in 2007. Een storm van kritiek volgde, waarna Unilever de verandering weer terugtrok.
Maar het kan ook goed gaan: Bij Coca-Cola introduceerde vorig jaar voor het eerst in dertig jaar een vernieuwde formule van Coca-Cola Light. De verandering bleef zo goed als onopgemerkt.
'Financiële kwestie'
Volgens foodwatcher Frank Lindner heeft de nieuwe formule alles te maken met geld. "Fabrikanten veranderen de samenstelling van een product om goedkopere grondstoffen te gebruiken. Parodontax vervangt de plantenextracten door goedkopere aroma's."
Dat principe heet shrinkflation, oftewel krimpflatie. "Dat is het verkleinen van de kosten van een product met behoud van de originele stickerprijs. Dat gebeurt stilletjes, in de hoop dat het onopgemerkt blijft."
Reactie Parodontax
Parodontax laat aan EditieNL weten dat zij de smaak minder ziltig hebben gemaakt om de tandpasta toegankelijk te maken voor een groter publiek. Uit eigen onderzoek in verschillende landen is gebleken dat meer mensen de tandpasta zouden gebruiken als deze milder van smaak zou zijn. Het bedrijf verwacht dan ook dat de verkoopcijfers zullen stijgen.
Daarnaast benadrukt Parodontax dat de effectieve stoffen in het product niet zijn aangepast. De vernieuwing zou ook niets te maken hebben met de productiekosten. In Nederland zou verreweg de meeste kritiek klinken over de nieuwe smaak. Deze kritiek wordt meegenomen, maar Parodontax kan op dit moment nog niet zeggen of de oude smaak terugkomt.