Elektrische auto's

Brandweerman bedenkt systeem om elektrische auto's te blussen

30 januari 2021 13:03 Aangepast: 31 januari 2021 12:27
Met de uitvinding van René kan de auto vanaf de onderkant geblust worden Beeld © EditieNL

Een brandende elektrische auto is vaak lastig te blussen. Brandweerman René Verboom heeft daar iets op gevonden: een 'battery fire cooler'. En die is hard nodig, want het aantal elektrische auto's in Nederland neemt toe.

De uitvinding van Verboom zorgt ervoor dat brandweerlieden via de onderkant beter bij de batterij van de elektrische auto kunnen komen. "Je sluit 'm aan op de brandslang en schuift de battery fire cooler onder de auto. Via de onderkant koel je dan de batterij", legt hij uit.

Het is een systeem waarmee brandweerlieden veilig aan de slag kunnen. "Ze kunnen van een afstand de wagen blussen."

Uitdaging

Zo'n oplossing is hard nodig, want het is niet makkelijk om brand in een elektrische auto te blussen. "Dat is ingewikkeld. De brandweer en auto-industrie hebben er al langere tijd een uitdaging aan", vertelt autojournalist Werner Budding.

Ondertussen rijden er steeds meer elektrische auto's rond: in december 2015 waren dat er nog 87.552, twee maanden geleden waren het er al 260.672.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Verbeter brandveiligheid parkeergarages met elektrische auto's'

Het gaat volgens Budding vooral mis bij het opladen. "Dat kan gevaarlijk zijn. Let dus ook op bij het opladen en gebruik de kabels die zijn meegeleverd. Het is net als bij imitatiekabels voor je telefoon: die worden soms ook superheet, terwijl het originele kabeltje koel blijft."

Onderdompelen

Volgens brandweerman Verboom kan de batterij van een elektrische auto ook ontbranden als die beschadigd is door bijvoorbeeld een ongeluk. Als een elektrische auto eenmaal in brand staat, heeft blussen ook geen zin. "Je moet de batterij koelen."

Zelf kun je dan ook niks doen, behalve afstand nemen en de brandweer bellen. "Je moet hem helemaal onderdompelen of in het schuim zetten. Het batterijpakket is namelijk goed geïsoleerd, je komt daar heel moeilijk bij."

De auto's worden nu daarom in een koelcontainer geplaatst, soms wel dagenlang. "Niet alle auto's kunnen daarin en je schrijft de auto's dan ook direct af vanwege het vele water." Hij hoopt dat zijn uitvinding ervoor zorgt dat het koelen in de toekomst een stuk sneller gaat.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore