VaccYou!

'What the Vacc': Duuk (19) komt met vaccinatiekledinglijn

18 januari 2021 15:44 Aangepast: 19 januari 2021 10:50
Duuk heeft de kleding zelf ontworpen Beeld © Maaike Hoonhout

Duuk Roodbol uit Gouda heeft een missie: zoveel mogelijk jongeren motiveren om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. De 19-jarige student moleculaire levenswetenschappen heeft vrijdag zijn eigen kledinglijn gelanceerd: VaccYou!

Toen Duuk een aantal maanden geleden hoorde dat de vaccinatiebereidheid onder jongeren niet hoog was, wilde hij daar iets aan doen. "Ik leer voor mijn studie veel over RNA, de werking van cellen en dat soort onderwerpen. Ik weet dan ook: dit vaccin kan geen kwaad, het komt de wereld alleen maar ten goede. Als we ons allemaal laten vaccineren kunnen we straks terug naar het oude normaal", vertelt hij aan EditieNL.

Ludieke actie

Daarom ontwierp hij een kledinglijn bestaande uit T-shirts, hoodies, sweaters en mondkapjes. Daarop staan teksten als VaccYou, What the Vacc en Spuit Me Helemaal Vol. "Een ludieke actie om het vaccineren onder jongeren onder de aandacht te brengen", vindt hij.

De meeste van zijn eigen vrienden zijn wel van plan zich te laten vaccineren. "Natuurlijk zijn er wat twijfelkonten, maar als ik daar het gesprek mee aanga blijkt vaak dat ze gewoon niet goed weten wat het inhoudt en hoe het werkt. Het is begrijpelijk dat je dan twijfelt. Juist daarom is er op mijn webshop ook informatie over de vaccins te vinden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

RIVM-onderzoek: minder vertrouwen in aanpak corona, vaccinatiebereidheid stijgt

Het is niet zijn bedoeling om mensen iets op te dringen, benadrukt Duuk. "Iedereen mag een mening hebben, dat is juist goed. Ik probeer het vaccineren gewoon in een positief daglicht te zetten."

Verdienen

Daarnaast houdt hij er misschien nog een leuk zakcentje aan over. "Maar daar is nu nog geen sprake van hoor. Ik ben vrijdag begonnen met de verkoop en heb nog geen dertig stuks verkocht. Bovendien heb ik gewoon een bijbaan, dus ik heb het geld ook niet per se nodig. Ik vind het al leuk dat ik hiermee aandacht krijg." Tien procent van de opbrengst gaat naar het Rode Kruis.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore