Big Belly Brewery

Bredase brouwers verkopen bier met Capitool-demonstrant op etiket

08 januari 2021 16:36 Aangepast: 08 januari 2021 17:13
Het bier wordt vanaf volgende week geleverd Beeld © Big Belly Brewing

Tijdens de bestorming van het Capitool in Washington was er één demonstrant die er in het bijzonder uitsprong. De man met ontbloot bovenlijf, schmink en bontmuts is inmiddels het gezicht geworden van de rellen. En dat niet alleen: hij prijkt nu ook op de nieuwe flesjes van een Bredase bierbrouwer.

De inmiddels bekende relschopper is Jake Angeli, extreem-rechtse activist en voorman van complotbeweging QAnon. Hij wist binnen te dringen tot het Capitool en poseerde op de plek van vicepresident Pence in de Senaat. Op het internet is hij inmiddels het onderwerp van menig meme. Zo gaan er door Angeli geïnspireerde plaatjes van verkleedoutfits en speelgoed rond. 

De memes inspireerden Remco, Tom en Willem om er ook iets mee te doen. De mannen runnen samen brouwerij Big Belly Brewing in Breda. Hun nieuwste product: bier met het gezicht van de relschopper.

Verbazing

"Net zoals veel andere mensen hebben we de afgelopen tijd gevolgd wat er zich allemaal afspeelde in de Verenigde Staten, inclusief de uitbarsting bij het Capitool", vertelt Tom aan EditieNL. "Daar zagen wij ook de bizarre man met zijn hoofdtooi en vlaggen. Het was bijna komisch om naar te kijken – daar was de situatie alleen te ernstig voor."

Murica-bier

De mannen, die op hun bierflesjes altijd markante personages zetten, besloten een etiket te ontwerpen met Angeli erop. "Als je het voor het eerst ziet ben je misschien verbaasd. Maar het is fake news. We doen dit niet om hem te aanbidden, maar juist omdat we ertegen zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe nu verder? Vijf vragen over bestorming Capitool

Dat benadrukken ze ook in de omschrijving van het 'Murica-bier' op hun website. "Haat en domheid worden rondgestrooid als confetti. (…) Wij geloven dat grappen maken een manier van bekritiseren kan zijn. Dus hier is een grote 'fuck no' voor alle haat!"

Al snel bleek dat niet iedereen deze boodschap begrijpt. "95 procent van de mensen vindt het briljant, maar die andere 5 procent kijkt niet verder dan het plaatje. Zij zeggen het onbegrijpelijk te vinden dat we deze man verheerlijken en idoliseren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vader geeft op sterfbed 10 dollar in bewaring voor eerste biertje van zoon

De bierbrouwers zitten er echter niet mee. "Daarmee bewijzen we juist ons punt. Lees eens verder en verdiep je in de informatie die je tegenkomt, is onze boodschap. Je kunt het vergelijken met een nieuwsartikel: er is een groot verschil tussen de krantenkop en de inhoud."

Amerikaanse twist

De inhoud van het flesje hoeft overigens niet in twijfel getrokken te worden, zegt Tom. "Het is heel goed bier met een echte Amerikaanse twist. Er zit zelfs een karamelsmaakje aan. Vanaf volgende week is het verkrijgbaar."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore