19.300 euro

Terneuzen krijgt eigen 'I Amsterdam'-letters, maar dan met neuzen

04 januari 2021 13:39 Aangepast: 04 januari 2021 19:03
Jan Vinke met een 3D-geprinte miniatuurversie van het ontwerp Beeld © EditieNL

Wie kent ze niet, de gigantische rood-witte I Amsterdam-letters die tot 2018 in onze hoofdstad stonden? Terneuzen krijgt binnenkort een eigen variant, bestaande uit de letters 'TER', gevolgd door twee neuzen. De gemeente maakt er 19.300 euro voor vrij.

De nieuwe attractie wordt dit jaar op het Stadhuisplein geplaatst en is bedoeld om Terneuzen meer kleur en aandacht te geven. De wijkraad hoopt dat mensen ermee op de foto zullen gaan. Het idee komt vanuit de inwoners van Terneuzen zelf en wordt gesteund door de gemeente.

Ontwerp

Reclamebureau Recht door Zee is verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie ervan. "We doen dit in opdracht van de gemeente", eigenaar directeur Jan Vinke. "De wijkraad kwam zelf met het idee voor de twee neuzen. Wij hebben het ontwerp vervolgens gemaakt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Letters 'I Amsterdam' weggetakeld, tot in de laatste seconde selfies

Er komt volgens Vinke nogal wat kijken bij het realiseren van een plaatsnaamattractie. "Je moet er bijvoorbeeld op letten dat niemand het onder zijn arm kan meenemen. Het moet hufterproof zijn. We gebruiken staal, hout, piepschuim en polyester en bevestigen alles op een betonplaat, zodat het goed en stevig staat. Het kan alleen met een hijskraan opgetild worden."

Andere steden

Andere steden gingen Terneuzen voor. Zo hebben ook Roermond en Hulst hun eigen plaatsnaamattracties. Amsterdam had tot 2018 de beroemde rood-witte letters waar menig toerist mee op de foto is geweest. "Daar zat duidelijk een strategie achter", zegt citymarketeer Marco van Hoek. "Het is uiteindelijk een heel sterk merk geworden dat ervoor heeft gezorgd dat veel toeristen de stad kwamen bezoeken."

Wat kost het?

De gemeente in Terneuzen maakt 19.300 euro vrij voor de attractie. Ter vergelijking: de letters in Amsterdam hebben de stad 30.000 gulden (omgerekend ruim 13,6 duizend euro) gekost. Het ontwerp in Roermond heeft een prijskaartje van tussen de 5000 en 10.000 euro. De gemeente in Hulst maakte er 19.000 euro voor vrij.

Bron: gemeentes Amsterdam, Roermond en Hulst

Nietszeggend

Die strategie mist hij in Terneuzen. "Het ontwerp is grappig bedacht maar je kan je afvragen: wat zegt dit over de inwoners van Terneuzen? Het zijn drie letters en twee neuzen. Zegt het dat de mensen in Terneuzen grappig zijn? Of hele grote neuzen hebben? Eigenlijk zegt het niks over de stad."

De citymarketeer gaat verder: "Mensen kunnen de attractie tegenkomen en er een foto van delen. Zo wordt een stad wel bekender, maar je kan je afvragen: op wat voor manier? Het is leuk, het geeft aandacht, maar het heeft geen doel. Het is gewoon het opleuken van een lelijke plek."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore