Elke dag een vakje

Verkoop adventskalender verdrievoudigd: 'Iets om naartoe te leven'

10 december 2020 14:21 Aangepast: 10 december 2020 18:07
Marisca is dol op adventskalenders Beeld © EditieNL

Het is een lichtpuntje in de donkere coronadagen: het openmaken van een vakje van de adventskalender. Dat lijken veel mensen te vinden, want dit jaar zijn er drie keer zoveel adventskalenders verkocht dan de voorgaande jaren.

Adventskalenders zijn er allang niet meer alleen met chocolaatjes erin: tegenwoordig heb je ze in alle soorten en maten. Sommige zijn gevuld met beautyproducten of sieraden, andere met speelgoed, kaas of seksspeeltjes. Er is er zelfs een voor de hond.

De populairste op Bol.com dit jaar was de variant van Rituals, maar ook de Harry Potter-adventskalender en de Schleich Horse club adventskalender deden het goed.

Fan

Blogger Marisca Kenter is er dol op. "Het is aftellen naar kerst, die gezellige dagen. Het hoort er ook wel een beetje bij. Vroeger kreeg ik standaard een goedkope kalender met chocolaatjes, daar was je toen heel blij mee", zegt ze tegen EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Potterheads opgelet: er bestaat een Hogwarts-adventskalender

Tegenwoordig heeft ze luxere exemplaren. "Ik heb er nu eentje die leuk in het interieur past. Hij zit op een klembord. Elke dag moet ik een sticker plakken. Ook heb ik er eentje met sieraden. Die telt maar tien dagen."

Haar twee kinderen hebben een standaard adventskalender met chocola. "Ik neem me voor om er ooit zelf een voor ze te maken met kleine cadeautjes erin."

Populariteit

Kenter snapt wel dat de kalenders dit jaar zo populair zijn. "Mensen moeten thuisblijven. Overal hangt al kerstversiering, mensen hebben er zin in. Ze willen ergens naartoe leven. Ze tellen misschien ook wel af naar het einde van dit jaar."

Cultuurtheoloog Frank Bosman vertelt: "De adventskalender is al jarenlang heel populair, maar nu nog meer. Dat komt omdat we door corona allemaal chagrijnig zijn, en alles aangrijpen om ons dat lege gevoel in onze ziel te dichten", zegt hij tegen EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Proost! Deze adventskalender is perfect voor elke bierliefhebber

De adventskalender is ooit ontstaan als religieus hulpstuk voor kinderen. "Het was bedoeld om inzicht te krijgen in de tijd, want dat is lastig voor kinderen. Dankzij de vakjes wordt een lange periode behapbaar en inzichtelijk", aldus Bosman. "Inmiddels is de kalender een commercieel product geworden. Verveelde 45-jarigen halen nu seksspeeltjes, bier en wijn uit zo'n ding."

Frank Bosman Frank Bosman

De cultuurtheoloog denkt dat de kalender een positieve werking op ons heeft. "Het leert ons om geduld te hebben en te wachten. Ook al heb je al zin in kerst, je kunt het nog niet nú vieren. Zo'n kalender leert je: als je geduldig wacht, krijg je uiteindelijk iets moois."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Adventskalender voor Sinterklaas: 'Het leert kinderen geduld te hebben'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore