Alcohol

Hard seltzer nieuwe hype? 'Het is een bewustere keuze'

18 november 2020 09:23 Aangepast: 18 november 2020 17:43
Het bedrijf van Rafael maakt al hard seltzers Beeld © EditieNL

Voor het eerst gaat Coca-Cola een alcoholhoudend drankje verkopen in Nederland. Het gaat om een hard seltzer, dat is bruiswater met een smaakje en een beetje alcohol. Gaat dat hier net zo populair worden als in de Verenigde Staten?

Hard seltzer is een succes in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland komen steeds meer producten met een versie van het drankje op de markt. Carlett Elix bijvoorbeeld, een merk dat bij vierhonderd supermarkten in de schappen ligt.

"Consumenten in Nederland moeten de hard seltzer echt nog ontdekken", zegt eigenaar Rafael Mesa Menor tegen EditieNL. "Ik denk zeker dat er een enorme markt voor is. Mensen zijn veel meer bezig met hun eten en drinken en of het biologisch is."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coca-Cola verkoopt voor het eerst drankje met alcohol in Nederland

Hard seltzers passen daar goed bij, omdat er weinig calorieën en suikers inzitten. Ook heeft het drankje vaak rond de 5 procent alcohol. Het maakt het drankje populair bij mensen die willen genieten maar er ook een gezonde levensstijl op na willen houden.

"Mensen willen minder zoet drinken en bewuster met hun levensstijl bezig zijn. Dit soort drankjes passen in hun keuzepatroon", meent Mesa Menor. "Dit is zeker een alternatief voor bier en wijn."

Het nieuwe drankje van Coca-Cola Het nieuwe drankje van Coca-Cola

Hype

In de Verenigde Staten is het drankje al extreem populair. "We hebben het hier echt over een hype", zegt foodtrend-analist Anneke Ammerlaan. "Wat vaak zo is met een hype, is dat voordat het product in kwestie er is, iedereen het er al over heeft of er op de een of andere manier mee bezig is."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hard seltzer gaat hard in de VS en straks ook in Nederland (als het aan deze jongens ligt)

Maar veel mensen hebben eigenlijk geen idee wat het nou precies is. "Mensen zijn ook een beetje moe van allerlei hypes, we denken sneller van: daar heb je weer zo een drankje." Toch is er volgens Ammerlaan ook een groep die er gevoelig voor is. "Die groep heeft juist behoefte aan nieuwe impulsen en dus nieuwe producten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore