Ik hou (afstand) van jou

Amsterdam kiest nieuwe corona-aanpak: 'Belonen in plaats van straffen'

13 november 2020 12:06 Aangepast: 13 november 2020 18:39
Op de anderhalvemeter-monitor kun je zien of je genoeg afstand houdt van je omstanders Beeld © Twitter Joshua Serrão

Op een positieve manier zorgen dat mensen voldoende afstand houden. Dat is de nieuwe strategie van de gemeente Amsterdam. "Belonen werkt beter dan straffen."

De gemeente lanceert de nieuwe campagne 'Ik hou (afstand) van jou'. Door mensen op een positieve manier te benaderen wordt gehoopt dat zij zich aan de maatregelen houden.

Motivatie

Aardig aanspreken of belonen voor goed gedrag werkt een stuk beter dan streng handhaven, zo luidt de gedachte. "Eerst was het beleid heel erg gericht op het zenden van de regels. We hebben nu gekeken: wat motiveert de jongeren om goed gedrag te vertonen?", vertelt de woordvoerder van burgemeester Femke Halsema.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waarom al die maatregelen als je corona buiten toch minder snel oploopt?

Zo zal er in de hoofdstad gebruik gemaakt worden van de anderhalvemeter-monitor, mede ontwikkeld door strategisch adviseur Joshua Serrão. Op een groot scherm kunnen mensen zien of ze genoeg afstand houden van hun omstanders. De monitor laat dat zien door een groene, rode of oranje smiley op het gezicht te plakken. Een vriendelijke manier om de regels duidelijk te maken, vindt de gemeente.

De monitor plakt smileys op de gezichten De monitor plakt smileys op de gezichten

Goede boodschap

Consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest vindt het een goed plan. "Je moet altijd het gedrag laten zien wat je wilt veroorzaken, en niet het verkeerde gedrag. Als je mensen iets verbiedt, lokt dat uit om het juist te doen", zegt hij tegen EditieNL. "Beter kun je inspelen op iets wat je elkaar gunt, dat is een heel goede boodschap."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ministerie: 'Vaccinatieprogramma tegen corona in december klaar'

Je kunt dus beter belonen dan straffen. Dat geldt al voor kinderen op jonge leeftijd. "Als je zegt: 'rook niet', lokt dat uit om het juist te doen."

Hoe het niet moet

Een voorbeeld van hoe het níét moet is de campagne #Doeslief van Sire, zegt Zuidgeest. "Je moet niet de opdracht geven om lief te doen. Dat roept weerstand op. Ook laat Sire vaak beelden zien van wat ze niet willen, bijvoorbeeld geweld tegen ambulancepersoneel. Mensen kunnen dan juist gaan denken: oh, dus dit is de norm."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore