United Wardrobe

Wat betekent een overname voor een jonge start-up? 'Jongensdroom die uitkomt'

27 oktober 2020 18:30 Aangepast: 27 oktober 2020 19:22
United Wardrobe wordt overgenomen door Vinted Beeld © EditieNL

Swapfiets, De Vegetarische Slager en Magioni: het zijn zomaar wat voorbeelden van Nederlandse start-ups die zijn overgenomen door of deels verkocht aan grote bedrijven. United Wardrobe mag zich nu aan dat rijtje toevoegen. Wat betekent dat voor een jonge start-up?

"Het is een jongensdroom die uitkomt", vertelt Sjuul Berden, een van de oprichters van United Wardrobe, aan EditieNL. Zijn bedrijf wordt overgenomen door de Litouwse branchegenoot Vinted. 

Krachten bundelen

Beide zijn platforms om tweedehands kleding te verkopen. Het waren dan ook elkaars concurrenten. "Na een aantal gesprekken zeiden we: waarom het elkaar moeilijk maken als we ook de krachten kunnen bundelen?"

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vinted neemt concurrent United Wardrobe over

Berden hoopt dat het bedrijf nu verder kan groeien. "Deze overname biedt ons de kans om het grootste Europese platform te worden. Dat wilden we eigenlijk altijd al sinds het begin. Misschien worden we zelfs de grootste speler ter wereld. Tweedehands kleding is duurzaam. Het is de toekomst."

Over de overnamesom wil Berden niets zeggen, maar de mannen 'zitten er warmpjes bij'.

De Vegetarische Slager

Jaap Korteweg heeft het proces zelf meegemaakt met zijn bedrijf De Vegetarische Slager, dat in december 2018 werd overgenomen door Unilever. "Het is geweldig. Ik geniet nog elke dag van het idee", zegt hij tegen EditieNL.

Groei

Het gaat nog steeds goed met zijn bedrijf. "Na een overname hoop je natuurlijk groei door te maken. Het is fantastisch als dat ook echt gebeurt. Unilever investeert enorm om het een succes te maken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Noodloket voor start-ups opent volgende week, leningen tot 2 miljoen euro mogelijk

De Vegetarische Slager verkoopt nu aan ruim dertig landen. "Vóór de overname waren dat er zeventien – maar dat waren kleine klanten met weinig verkooppunten. Toen waren er eigenlijk maar drie landen waar we succes hadden. We zijn drie keer zo groot geworden."

Ervaring

Zonder Unilever was dat moeilijk te realiseren, merkte Korteweg vóór de overname. "Unilever heeft een groot netwerk en veel ervaring. Zij kennen het kunstje."

Zelf heeft Korteweg sindsdien ruimte om zich bezig te houden met andere projecten. "Ik hoef niet meer de hele tijd bezig te zijn met managen. Dat creëert weer nieuwe mogelijkheden."

Expertise

Ook voor het bedrijf dat de start-up overneemt kan dit een slimme zet zijn, legt Maarten Veeger van RTL Z uit. "Die kan het doen om de concurrent uit de schakelen. Maar ook om expertise over een nieuwe markt in huis te halen, bijvoorbeeld als het gaat om iets waar je zelf nog niet zo goed of handig in bent. Het is vaak duurder om alles zelf te gaan ontwikkelen en uitzoeken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore